Rost i bakskärm samt sprucken stötfångare.

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Kajon
Erfaren
Namn: Jonas
Kör: Ford Mondeo ST200

Rost i bakskärm samt sprucken stötfångare.

Inlägg av Kajon »

Jag har sett att det finns lite rost i lacken runt bakskärmen på min st200 -99 men har tyvärr inte tänkt att det skulle kunna orsaka några problem. Under servicen i går anmärkte inte verkstaden heller på rosten.

När jag nu skulle tvätta den så valde jag blåögt en automatisk biltvätt då det kändes som att bilen skulle behöva en riktigt genomgång.

Då jag kom ut ur tvätten visade det sig att rosten hade gått hårt åt på fästena för bakre stötfångaren. Tvätten hade slitit loss stötfångaren ur sina fästen vid skärmkanten på båda sidor och därmed skapat två stora sprickor.

Tvätten tar såklart inte på sig nåt ansvar så nu sitter det silvertejp på båda sidorna för att hålla fast det sargade delarna och jag står med tre problem:
  1. Rostskador runt bakskärmen.
  2. Trasiga fästen för stötfångaren.
  3. Sprickor i stötfångaren.
Min fråga är nu hur man bör gå tillväga och hur dyrt det kommer att bli att lösa problemen?
Vad brukar rostskador kosta att laga? Det känns inte som det är så farligt, slipa bort, spackla igen och lacka.
Stötfångaren borde kunna få nya fästen i friska delar om man inte kan svetsa dit det gamla, och sprickorna bör väl kunna limmas?

Ska i fortsättning tvätta för hand.

klimpan
Veteran
Namn: jim tovesson
Kör: ford focus 2008

Inlägg av klimpan »

hej priser och så får du nog bättre svar om du åker runt och hör med olika firmor vad dom tar för att laga upp rosten och det. som rekondare så sved det i hjärtat när du sa automattvätt )= men bra att du inte ska göra det igen =) lycka till.

Användarvisningsbild
JohanE
Veteran
Namn: Johan
Kör: Cosworth RWD

Inlägg av JohanE »

Nu är jag ganska dålig på det här med försäkringar och vad som gäller men, borde man inte kunna få hjälp av försäkringsbolaget i detta ärende? iallafall med fästena och sprickorna?
Sierra cosworth RWD, 425rwhp / 483 rwnm

Kajon
Erfaren

Inlägg av Kajon »

Det blir inga mer automattvättar för mig... Man vet inte vad dom hittar på.

Måste kolla med försäkringsbolaget men jag har tyvärr bara halvförsäkring då det inte kändes värt att lägga ut mer på bilen.

Kajon
Erfaren

Inlägg av Kajon »

Nu kom dommen från rostskyddsfirman.
Hål i höger sparklåda...och trasiga bakskärmar samt fästen.

Allting skulle kosta 15000 att laga och lacka. Jag skall se om jag kan få en annan uppskattning någon annanstans. Men det lär inte bli mycket billigare.

Med den här reparationen så börjar bilens totala pris växa till några gånger mer än inköpet. Tyvärr har väl inte värdet ökat lika mycket.

Skriv svar