Byte av stabstag bak Ford Mondeo kombi -02 *bult lossnar inte*

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
adde321
Nybörjare
Namn: Andreas Sundström
Kör: Ford Mondeo -02

Byte av stabstag bak Ford Mondeo kombi -02 *bult lossnar inte*

Inlägg av adde321 »

Tänkte kolla om det är något speciellt man måste göra för att få lös bultarna som håller fast stabstaget bak eller om det bara ska vara att skruva lös dom? Är den nedre som kärvar, ej provat övre än. Den snurrar när man vrider på den men bulten sitter fast på samma ställe hur mycket man än skruvar. Är det gängen som mest troligt är pajj eller lr är det någon låsning man måste skruva upp först? På själva "pinbultens" botten är det ju en insexfästning ska man hålla fast pinbulten samtidigt som man lossar själva muttern?

Emil
Nybörjare
Namn: Emil Ekberg
Kör: Mondeo Ghia -01

Inlägg av Emil »

Håll fast med insex samtidigt ja (och hoppas på att inte allt rostat ihop) Jag gjorde detta nyligen men det slutatde med vinkelslip i en ohygglig arbetsställning eftersom jag inte hade möjlighet att ta bort hjulen.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja sitter detta nu inte allt för fastrostat som dock brukar var det mer vanliga brukar det funka efter lite förberedande rostlösande att hålla mot med insexnyckeln. Men funkar inte detta så är det "universal" verktyget som gäller. Nämnda vinkelslip så är den borta sedan.

adde321
Nybörjare

Inlägg av adde321 »

ska det behövas något specialverktyg för detta mao? Kan inte förstå hur jag annars ska komma in med någon sorts insexnyckel samtidigt som jag kan använda mig av något verktyg för själva muttern underifrån då bulten sitter inne i själva krängninshämmaren eller vad det nu heter? Är ju ett hål under och några centimeter upp i det hålet sitter ju själva bulten

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Har inte ännu fått den "förmånen" att byta detta stag på den modellen baktill men som dess stag ser ut löst (http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1) så är det som vanligt en insexnyckel som man håller fast spindeltappen medan med en vanlig U-ringnyckel lossar muttern.

Eller menar du att det är så pass tajt med utrymme att inte detta fungerar?

adde321
Nybörjare

Inlägg av adde321 »

Har ju iofs inte provat med så många verktyg men muttern som måste lös sitter rätt långt in i "hålrummet" så vet inte riktigt vilket sorts verktyg jag ska använda som man får nog med kraft att få lös samtidigt som jag ska hålla fast med insex. Fast ska försöka nu och se med en u-ringnyckel. I värsta fall får man väl mjuka upp u-ringnyckeln och böja den lite så kanske man kommer åt lättare.

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja nu är jag med hur det ser ut på ett ungefär om liknande konstruktioner. Ett tips brukar med kunna vara att pressa ihop den spindelleden man lossar så hjälper detta till med att låsa fast spindeln så bättras oddsen med till att få loss muttern.
Där underlättar med klart om man nu har tillgång till muttermaskin.

Skriv svar