Torkarproblem Mondeo -96
-
Guten i Norr
- Erfaren
- Namn: Göran Ahlberg
- Kör: Ford Kuga
Torkarproblem Mondeo -96
Bakrutetorkaren och strålkastarspolningen har gett upp. Om jag försöker starta torkaren bak, rycker den till sedan löser överbelastningsskyddet ut. Det är inget fel på torkarmotorn, lägger jag på 12 V går den OK. Var sitter reläerna? Enligt instr.boken är det "fäste för glödlampsvakt" för både bakrutereläet och strålkastarspolningsreläet. Jag hittar inte dom!
-
Guten i Norr
- Erfaren
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Ja mer utförligt står det heller inte i reparationshandboken om detta och trots tre tidigare mondeosar har jag heller inte behövt bråka med detta fenomen. Håller med att det låter lite difust att dessa relän fysiskt sitter på just "glödlamps fästbygel".
Annars sitter ju samtlig relän i någon av säkringslådorna i endera motorrummet eller den ovanför pedalerna, skall djuprota än mer i reparationshandboken om det går finna på närmare lösning på detta.
Men det går inte höra om det klickar till i något reäl innan överbelastingsskyddet slår till?
Annars sitter ju samtlig relän i någon av säkringslådorna i endera motorrummet eller den ovanför pedalerna, skall djuprota än mer i reparationshandboken om det går finna på närmare lösning på detta.
Men det går inte höra om det klickar till i något reäl innan överbelastingsskyddet slår till?
-
Guten i Norr
- Erfaren
-
Peter H
- Legend
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Har du kommit något vart i detta? Enligt kopplingsschemat skall relä 16 (svart/ http://bilder.lagabasen.se/delar/1112/111299342vy1.jpg ) vara för bakre torkare och är närmast placerad säkringarna i den inre säkringslådan, som är avsäkrad via säkring 23.
-
Guten i Norr
- Erfaren
Jag får gräva vidare. Eftersom bakre torkare rycker till lite grann så verkar det som om någonting drar mer än 10A vid start (och det är inte torkarmotorn, det är mätt och kollat). Eftersom det är ett pausrelä så finns det elektronik i det så något kan ha havererat där och eftersom relät för spolningen verkar sitta på samma plats, ser jag ett samband.???
-
Peter H
- Legend
- Kontakt:
Då det rör sig om rätt häftigt motstånd när på till kortslutning så kolla även under gummibälgen i luckskarven så att inte kablaget där är söndernött. Har träffat på flertalet sådana fall efter liknande fenomen och är så inte helt ovanligt.
Jo så långt är det med att bakre torkaren får ström via pausreläet med dessvärre då den reparationshandbok (Haynes) inte alls avhandlar strålkastarspolningen som är av nordisk tilläggs utrustning.
Men ska med fortsätta gräva i detta synd bara att man inte har en identisk modell att checka av emot bara,,,
Jo så långt är det med att bakre torkaren får ström via pausreläet med dessvärre då den reparationshandbok (Haynes) inte alls avhandlar strålkastarspolningen som är av nordisk tilläggs utrustning.
Men ska med fortsätta gräva i detta synd bara att man inte har en identisk modell att checka av emot bara,,,
-
Guten i Norr
- Erfaren
-
Peter H
- Legend
- Kontakt:
Ingen framgång ännu i felsökningen?
Men övrig torkarfunktioner fungerar problemfritt men då överbelastningsskyddet direkt slår till just då bakre torkar slås på? Är med inne på och av dömma om dess elschema att dess fördröjningsrelä kan vara orsaken som då står för kortslutningen och som mycket riktigt är anslutet till spolarmotorn.
Ska försöka luska fram till vart detta relä verkligen är placerat om du inte redan funnit på detta, men gissar rätt starkt till så här långt dess placering är kring den inre säkringslådan iaf.
Men övrig torkarfunktioner fungerar problemfritt men då överbelastningsskyddet direkt slår till just då bakre torkar slås på? Är med inne på och av dömma om dess elschema att dess fördröjningsrelä kan vara orsaken som då står för kortslutningen och som mycket riktigt är anslutet till spolarmotorn.
Ska försöka luska fram till vart detta relä verkligen är placerat om du inte redan funnit på detta, men gissar rätt starkt till så här långt dess placering är kring den inre säkringslådan iaf.
-
Guten i Norr
- Erfaren
Jag letar och letar men finner inget! Att de måste gömma reläer så in i h... verkar löjligt! Jag har inte kollat kabelhärvan i bakluckekanten, har inte varit inne på detta eftersom även strålkastarspolningen är borta. När jag försöker använda den, händer ingenting alls. Pumpen kan det ju vara, får kolla den.
-
Peter H
- Legend
- Kontakt:
Frågan är var detta fördröjningsrelä sitter där baktorkarens spänning går via ser iaf ut av den rätt enkla elschemat som detta sitter extern utanför säkringslådan. Detta hade ju varit rätt kollat var det är placerat med en sådan bil och friskt relä,,,
Vet på någon baktorkarstrejkande mondeo låf felet i torkarspaken som intye gav tillslagsspänning på dess utgående vit/röd kabel vid aktivereing av den torkaren. Med väl värt att kolla av eventuella kabelskada i nämda luckskarv som jag med råkat ut på någon sådan modell.
Med spolarpumpen (strålkastare)är det heller inte ovanligt att dessa säger upp sig om nu des säkring är hel och för egen del har jag på dom egna kopplat ur dessa spolvätske slösande komponenter och dessa är sverigeunika som heller inte tas upp av Haynes.
Vet på någon baktorkarstrejkande mondeo låf felet i torkarspaken som intye gav tillslagsspänning på dess utgående vit/röd kabel vid aktivereing av den torkaren. Med väl värt att kolla av eventuella kabelskada i nämda luckskarv som jag med råkat ut på någon sådan modell.
Med spolarpumpen (strålkastare)är det heller inte ovanligt att dessa säger upp sig om nu des säkring är hel och för egen del har jag på dom egna kopplat ur dessa spolvätske slösande komponenter och dessa är sverigeunika som heller inte tas upp av Haynes.
-
Guten i Norr
- Erfaren
Nu har jag kontrollmätt kabeln till baktorkarn, den var det inte kortis i. Vid påslag av torkaren kommer det 12V i en halv sekund, sedan löser överströmsskyddet ut. Spaken är felfri, jag bytte ut den och fick exakt samma fenomen. Spaken är kollad i en anna Mondeo med felfritt resultat. Här uppe behövs verkligen nån form av rengöring av strålkastarna, annars får man kliva ut och torka för hand. Alla säkringar är hela, relät drar inte vid spolning. Jag kan inte komma ifrån att det är dessa reläer som ställer till det men varför i hela friden har man gömt dom så innerst i h..e? Jag letar och letar. Håller med, ingen konst att hitta dom om dom skulle ha fungerat.
-
Peter H
- Legend
- Kontakt:
Vad gäller reläplaceringar och dessa bilar har jag med bara funnit dessa på två platser, dels relälådan i motorrummet och dels vid den inre säkringslådan, men sen som vi redan kommit fram till vid det här laget,, finns det ett antal reläer på "ej placerade i säkringsdosorna". Där i bland relän både till bakrutetorkaren som strålkastarspolningen.
Frågan är där vad egentligen som menas med "glödlampshållarens fästbygel" där dessa två relän skall sitta. Av Haynes blir man där iaf inte mycket klokare men ska ta och söka lite bland engelska forum i ämnet,,,
Jo förvisso viss renings effekt kanske man kan räkna hem med dessa något spolvätskeslösande strålkastartvättar, annat var det tider med rejäla torkar för dessa med.
Frågan är där vad egentligen som menas med "glödlampshållarens fästbygel" där dessa två relän skall sitta. Av Haynes blir man där iaf inte mycket klokare men ska ta och söka lite bland engelska forum i ämnet,,,
Jo förvisso viss renings effekt kanske man kan räkna hem med dessa något spolvätskeslösande strålkastartvättar, annat var det tider med rejäla torkar för dessa med.