Mystisk oljedroppande
-
unclebans
- Veteran
- Namn: Ban T.
- Kör: Mondeo 2001
Mystisk oljedroppande
Tjena!
Kollade under bilen igår och såg att det läcker lite olja från motorn. Verkar inte vara vanlig motorolja då färgen är ganska citrongul. Kände att det är någon form av olja men luktade inget speciellt, bara olja typ. Vet inte riktigt vad det kan vara för något. Har kollat alla behållare och nivåerna verka stämma.
Oljan rinner ut ca 10 cm ovanför oljefiltret och till vänster om motorblocket sett framifrån. Är det någon som vet vad det kan vara?
Kollade under bilen igår och såg att det läcker lite olja från motorn. Verkar inte vara vanlig motorolja då färgen är ganska citrongul. Kände att det är någon form av olja men luktade inget speciellt, bara olja typ. Vet inte riktigt vad det kan vara för något. Har kollat alla behållare och nivåerna verka stämma.
Oljan rinner ut ca 10 cm ovanför oljefiltret och till vänster om motorblocket sett framifrån. Är det någon som vet vad det kan vara?
-
unclebans
- Veteran
Har nu tittat närmre på oljan. Hittade en pöl idag under bilen. Tog i det och det är lite gulaktigt som tidigare och känns som olja. När jag sköljde handen märkte jag att det löstes upp lätt vilket gör att jag misstänker att det är kylarvätska. Har haft mystiskt läckage då jag fått fylla på. Verkar komma från vänstra sidan av motorn när man står framför den. Om jag inte minns fel så sitter det antingen en vattenpump eller så är det termostaten där.
Läste i andra trådar att det kan läcka från packningen där. Någon som kan bekräfta det? Har ingen lust att riva ner allt just nu...Tips mottages tacksamt!
Läste i andra trådar att det kan läcka från packningen där. Någon som kan bekräfta det? Har ingen lust att riva ner allt just nu...Tips mottages tacksamt!
- meanxpress
- Veteran
- Namn: janne pettersson
- Kör: express,sierra
-
unclebans
- Veteran
Tack för svar! Menar du att jag behöver byta hela eller räcker det med ny packning? Allt annat fungerar såsom kupévärme och motortempmätare.meanxpress skrev:sitter ett termostat hus på motorblocket på hö sida (prata alltid i färdriktning) under insuget helt idiotiskt placerat och det är jätte vanligt att det blir ruttet tyvärr
- meanxpress
- Veteran
- Namn: janne pettersson
- Kör: express,sierra