ST220 klonkade drivlina

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
MrEko
Nybörjare
Namn: Filip M
Kör: ST220

ST220 klonkade drivlina

Inlägg av MrEko »

Hejsan, ett dovt klonkade har kommit när jag släpper upp kopplingen mellan växlingarna, precis vid dragläget alltså. Jag läste att det kunde ha att göra med att motorbussningarna var slut. Så jag filmade en snutt och nu hoppas jag att någon mer erfaren kan kolla på och se om motorkudden är slut eller ej, på filmen tar jag bara tag i fälgen och drar fram och tillbaka. Inte mycket kraft alls, själv tycker jag att det rör sig lite väl mycket men jag har inte en aning om hur mycket det "får" röra sig. Bilen ifråga gäller en ST220 -04 med 6växlade lådan
Den övre motorkudden rör sig inte alls lika mycket.

Om det inte är detta så misstänker jag att drivknutarna börjar svika.

Här kommer filmsnutten: http://www.youtube.com/watch?v=QDfErQ8maU8

Mvh Filip

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja var det inte mer kraft än det ruckande fram och tillbaka med hjulet så verkar det av egna rätt stor erfarenhet på området som iaf övre motorfäste rörde sig väldigt mycket.

Det skulle jag nog i så fall satsat på att byta det borde vara betydligt mer stumt än så och skulle mycket väl kunna ge dessa symtom.
Då det dessutom är det övre motorfästet med största vridningen förekommer.

Sliten drivknut ger inte alls sådana fenomen utan där mera oljud och vibrationer.

MrEko
Nybörjare
Namn: Filip M
Kör: ST220

Inlägg av MrEko »

tack för svar
Då testar jag byta dom! inte så stor kostnad ändå :)

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Nä dessa tror jag inte betingar allt för stort värde om inget annat på ebay om man vill komma än billigare undan,,,

Skriv svar