AC problem Ford Mondeo -02
-
rostopel
- Nybörjare
- Namn: Uffe Man
- Kör: Mondeo
AC problem Ford Mondeo -02
Hej på er 
Jag har köpt mig ganska nyligt en Ford Mondeo (GHIA) av årsmodell -02 och detta är min första Ford efter många år av Toyota-ägande.
Nu till problemet, det är så att jag har problem med AC:n på denna bil och efter många år som elektronikingenjör så började jag genast att leta efter möjligheter att läsa ut felkoder från EATC:n. Detta lyckades jag med ganska snabbt via en guide på nätet
Den felsökning som jag har gjort är:
1. Kontrollerat att rätt mängd kölmedia finns i systemet.
2. Inga felkoder har framkommit vid samtliga tester och utläsning av EATC:n.
3. Inga läckage finns.
4. (Vid kall bil) När man trycker på AC-knappen i bilen så hoppar systemet igång och fläkten vid kondensorn börjar att gå och man hör ett tydligt klick vid magnetkopplingen vid kompressorns drivhjul och kompressorn börjar gå och jag får full kyla
Felbeskrivning:
När bilen är kall så fungerar AC:n perfekt men när man har fått upp motortempen efter en cirka 15 minuter så slutar systemet kyla.
Det som händer då är som att magnetkopplingen inte längre orkar koppla in driften men att allting annat verkar fungera.
Vad tror ni om detta? Ska man shimsa och hur shimsar man om? eller finns de bättre sätt?
Mvh
Uffe
Jag har köpt mig ganska nyligt en Ford Mondeo (GHIA) av årsmodell -02 och detta är min första Ford efter många år av Toyota-ägande.
Nu till problemet, det är så att jag har problem med AC:n på denna bil och efter många år som elektronikingenjör så började jag genast att leta efter möjligheter att läsa ut felkoder från EATC:n. Detta lyckades jag med ganska snabbt via en guide på nätet
Den felsökning som jag har gjort är:
1. Kontrollerat att rätt mängd kölmedia finns i systemet.
2. Inga felkoder har framkommit vid samtliga tester och utläsning av EATC:n.
3. Inga läckage finns.
4. (Vid kall bil) När man trycker på AC-knappen i bilen så hoppar systemet igång och fläkten vid kondensorn börjar att gå och man hör ett tydligt klick vid magnetkopplingen vid kompressorns drivhjul och kompressorn börjar gå och jag får full kyla
Felbeskrivning:
När bilen är kall så fungerar AC:n perfekt men när man har fått upp motortempen efter en cirka 15 minuter så slutar systemet kyla.
Det som händer då är som att magnetkopplingen inte längre orkar koppla in driften men att allting annat verkar fungera.
Vad tror ni om detta? Ska man shimsa och hur shimsar man om? eller finns de bättre sätt?
Mvh
Uffe
- Cossy_Calle
- Legend
- Namn: Carl-Johan Andersson
- Kör: RS Ford
Det hår att schimsa, ta bort höger framhjul, ta bort den lilla luckan i nederkant på innerskärmen, 8 och 10mm skruvskalle.
Efter detta kan du ta bort magnet kopplingen som sitter med en 14mm mutter.
Spelet mellan kopplingen och remhjulet ska vara mellan 045-075mm så mät detta innan du river allt.
Ford har ett "kitt" för att schimsa kopplingen.
Kostar va 100kr.
//Calle
Efter detta kan du ta bort magnet kopplingen som sitter med en 14mm mutter.
Spelet mellan kopplingen och remhjulet ska vara mellan 045-075mm så mät detta innan du river allt.
Ford har ett "kitt" för att schimsa kopplingen.
Kostar va 100kr.
//Calle
- Namn: Carl-Johan Andersson
- Kör: RS Ford