ALL EL DÖD MONDEO årg 00

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Bizze
Nybörjare
Namn: Teddy Widegren
Kör: Mondeo

ALL EL DÖD MONDEO årg 00

Inlägg av Bizze »

Häromdan dog min bil på öppen gata - all el dog - allt brev svart. Batteriet tömdes på nolltid utan att några kablar började brinna eller att det luktade mer varmt än vanligt under huven.
Med startkablar fick jag tillbaka normala funktioner på allt - men då startnyckeln vreds i kontaktläge för start slocknade allt och startkablarna började glöda.
Anar att detta problem kan ha med startmotorn eller solenoiden att göra, men vet ej. Är det någon som har något tipps?

Tags:

JPStromberg
Veteran
Namn: Jan-Peter G Strömberg
Kör: Ford Mondeo 2.5 Ghia X 04,
Ford Granada 2.8i Injection 85,
Ford Sierra 2.0 GL 83 aut

Inlägg av JPStromberg »

Hej
Kortis i startmotorn skulle kunna vara en orsak eller att du inte har batteri kablar ordentligt åtskruvade och inte får fullkontakt både på batteriet eller startmotorn?

Jan-Peter

Bizze
Nybörjare

Inlägg av Bizze »

Tack för svar Jan-Peter
Ja kortis i startmotorn skulle kunna vara en orsak.
Har tagit bort batteriet och batterikablarna satt bra och ingen oxid där - har inte kommit ner till startmotor än så möjligen kan någonting vara glappt där, men kanske troligare någon skadad kabelisolering - fast förloppet är märkligt - allt funkade igen då startkablar kopplats in ända till jag vrider startnyckeln i läge för start då allt slocknar igen och det blir så hög strömrusning i startablarna att dom glöder - och detta utan minsta suck från startmotorn.
Annat konstigt är att jag nyss hade tankat med avstängd motor - startat och kommit ett par kilometer då jag kände den första hostningen - efter ytterligare hundra meter dog allt, men jag har för mej att startmotorn faktiskt snurrade vid ett startförsök med nyckeln innan allt åter var svart.
Det första jag tänkte på var att jag fått nått skit i bensinen, men då strömmen slagits ut med sådan övertygande konsekvens släppte jag den möjligheten.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo har med varit i liknande fall där det varit fråga om just kortslutning i startmotorn.
Men kontrollera först som sagt att kontakterna är goda till och från batteriet, vidare till kaross som startmotor.

Bizze
Nybörjare

Inlägg av Bizze »

Peter H - Jo jag ska kolla upp detta - har nu fått bilen hela vägen hem - sista biten med en traktor - har en hiskelig backe med is och halka, men nu är den på meckbar plats.
Om vi nu hypotetiskt skulle utgå från att det är startmotorn så kanske det inte är så knepigt att byta den ?
Måste kolla om det går att få tag i verkstadshandbok eller nått - hoppas att jag slipper riva hela bilen för att komma fram till startmotorn.
Finns det nått utbytessystem för startmotorer/generatorer o.d. till Ford - eller är det skroten som gäller?
Nya brukar ju vara tämligen dyra. Sedan gäller det förståss att hitta rätt i en djungel av modellkoder så att det blir rätt.
Jag rör mej mellan Stockholm och Nynäshamn - det finns ju en del skrotar där.
Jobbigt är det när bilar går sönder om man som jag har kronisk användning av en fungerande sådan. Och säja vad man vill om Mondeon - den är skön att köra.

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja är det startmotorbyte som gör sig gällande så är det inga större problem med dess modell.
Jo vet med vikten av fungerande bilar (har tre för säkerhets skull,,) som med bor långt ut i buschen..

Där dess reparationshandbok säger: "Ta bort luftflödesmätaren med dess insugningsslang. Skruva loss startmotorns två övre fästbultar. Observera att en av dom även fäster en av motorns/växellådans jordledningar."

Sedan jobbar man under i från med upplyft framvagn: " Skruva loss muttrarna för att koppla loss kablaget från startmotor/solenoidens anslutningar.
Ta bort startmotorns kvarvarande fästbult och demontera startmotorn" Klart!

JPStromberg
Veteran
Namn: Jan-Peter G Strömberg
Kör: Ford Mondeo 2.5 Ghia X 04,
Ford Granada 2.8i Injection 85,
Ford Sierra 2.0 GL 83 aut

Inlägg av JPStromberg »

Hej,
Beroende på om du har en 4-cylindrig eller en 6-cylindrig bil så är tillvägagångsättet lite annorlunda. Om det är en V6'a i din bil så har jag en extra startmotor och den plockar man ifrån ovansidan
med lite akrobatiska övningar.

Håller nog med Peter H att det låter som startmotorn eller den lilla solenoiden som sitter ovanpå startmotorn. Man kommer ganska långt med en vanlig Haynes bok på dessa bilar.

Är den bil en vanlig 4-cylindrig så finns ju Biltema där en startmotor ligger på rimliga 899.-

Jan-Peter

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo utgick med den beskrivningen för just den fyrcylindriga motorn,,, och som sagt startmotor från Biltema är helt okey,,,

Ja Haynes reparationshandböcker är med flitigt använda trots fd mek man är...

Bizze
Nybörjare

Inlägg av Bizze »

Fin information JPStomberg och Peter H och tack för den.

Jag antar att detta att ta loss luftflödesmätaren gör att det även blir lättare att inspektera kablarna till startmotorn för att se om någon sådan är skadad.

Och den där akrobatiken råkar man alltid ut för nu för tiden då det samlats så mycket annat under huven än motorn utan att man byggt till en våning.

Huvaligen - ska ta itu med detta så snart det blivit mindre slask på backen - och apropå reservbil och mitt i skogen så drog jag igång en sådan för att just koma ut till civiliserade trakter och fick även en besiktningstid utan problem. Verkar som om detta med att dela upp bilbesiktningen på flera händer har fått åtminstone den effekten att man relativt omgående kan få en tid - alltid något :-)

Skriv svar