Missljud i kopplingen

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Andersk
Erfaren
Namn: Anders Kallin
Kör: Ford mondeo 2.0 TDCI

Missljud i kopplingen

Inlägg av Andersk »

Har ett problem att kopplingen låter när den är ned tryckt, och en liten bit på vägen upp. Låter inte alltid men det låter lite som ett skrapande ljud. Inget fel på själva funktionen hur lätt som helst att växla osv.
De mesta säger urtrampningslagret, men hur åtgärdar man det och vad kostar de ?

Tar gärna något tips jag kan testa innan jag får de lagret fixat, ex om de kan testas smörjas typ

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Är det nu urtrampmningslagret så återstår i regel inte mer än att växellådan måste ner och då byter man i det jobbet hela kopplings paketet.

Där bör dom flesta verkstäder kunna ge ett fast pris på vid rundringning.

Andersk
Erfaren
Namn: Anders Kallin
Kör: Ford mondeo 2.0 TDCI

Inlägg av Andersk »

Ah okey, inget ungefärligt pris ?

Men finns det något jag kan göra för att utesluta ? Smörja nånstans o se om de försvinner

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja du mellan tumme och pekfinger sägen någonstand runt 5000-10000:- för ett kopplingsbyte. Men som sagt lönar det sig ofta att ringa runt till olika verkstäder.

Är det som det med verkar vara urtrampningslagret som sitter inuti kopplingshuset kommer man inte åt ens med något smörja.
Som förmodligen är slitet att detta heller inte skulle hjälpa mera...

Användarvisningsbild
JonasA
Nybörjare
Namn: Jonas A
Kör: Mondeo 2,0 TDCI -09 Mustang cab -65

Inlägg av JonasA »

Jag har fått byta koppling på min 2,0 tdci och det kalaset gick på 25 000.

Då byttes svänghjul,lameller,tryckplattan och kopplingscylinder kan tyvärr inte säga vad arbetskostnaderna och delarna kostade seperat då detta täcktes utav motorfösäkringen.

Nu vet jag ju inte hur långt din bil har gått annars så är det ett tips att kolla med ditt försäkringsbolag om det kan täckas av försäkringen

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja dessa summor har jag med googlat fram till att det medkan röra sig om,,
Men som vanligt kan pressas i regel rätt rejält om man tar sig tid att ringa runt till både mindre som större verkstäder.

Visst kan försäkring nu med användas är detta självklart att tillgripa och klart värt att kontrollera!

Limmet
Erfaren
Namn: Kalle
Kör: Mondeo 2.0 tdci

Inlägg av Limmet »

Hur har det gått med din koppling Anders?

Skriv svar