mondeo mk3 2.5 konstigt ljud

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
zebylon
Nybörjare
Namn: Daniel Andersson
Kör: mondeo mk3 2.5

mondeo mk3 2.5 konstigt ljud

Inlägg av zebylon »

hej!
nu har jag skaffat mig en riktigt fin mondeo mk3 v6a manuell. men har en funderig, idag när jag körde ca 30mil, när man växlar ner typ vid en rondel och glider igen och ska dra på så blir det ett konstigt ljud mellan 1000rpm till 2000rpm efter 2000rpm så brölar den som vanligt. ska försöka beskriva ljudet, det är ljust lite väsande ljud tills den kommer upp till 2000rpm då byts ljudet ut mot det maffiga v6 ljudet! hoppas någon fattar vad jag menar hahaha

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo du,, inte lätt att ställa diagnos på detta fenomen men märks det någon skilnad i motorkraft med?
Tänkte bara närmaste annars på en rasad katalysator som med kan ge lite olika ljudrespons.

zebylon
Nybörjare
Namn: Daniel Andersson
Kör: mondeo mk3 2.5

Inlägg av zebylon »

jo precis misstänker att katalysatorn är kass, just mellan 1000 och 2000 varv så känner jag att den är klenare än vanligt och blir normal efter 2000varv.
sen tror jag generatorn är dålig iom att när man står på tomgången å varvar upp till 1200 varv så vill den gärna dippa ner till 300varv och nästan dö innan den går upp till 750-800 varv, sen vrider jag lite på ratten så servon får jobba så dippar tomgången, verkar som att den inte laddar riktigt och har inget kunnat kolla med multimeter. men det kanske kan ha med att katten är dålig!
har aldrig ägt ford innan, och har ingen koll vad som brukar vara standard fel på dessa. men har iaf googlat och läst att v6an är en riktigt bra motor!

Skriv svar