knack i motorn!

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
zebylon
Nybörjare
Namn: Daniel Andersson
Kör: mondeo mk3 2.5

knack i motorn!

Inlägg av zebylon »

nu när jag vart ute å kört lite i stan så åkte jag hem och parkera bilen, och hörde nå knackande ljud i motorn. jag kan inte höra om det följer med motorvarvet för motorn överröstar knack ljudet. det verkar komma från vänster sida (förar sidan), sen fladdrar strålkastarna lite, och den går lite oroligt på tomgången. har inte hört det knackande ljudet tidigare eller lagt märke till det. när kylfläktarna slår på så hör man knappt knack ljudet. svårt och lokalisera om det är uppe eller under motorn det kommer! sen är ju bilen besiktad utan anmärkning för en månad sen. inga oljeläckage eller så och jag kolla oljan senast igår då såg den bra ut!

någon som har haft samma ljud i sin 6a??

zebylon
Nybörjare

Inlägg av zebylon »

nu gick jag ut och kolla lite. ljudet hör man vi vänster fram hjul, sen när jag testa slå på all el typ fram ruta bakruta stolsvärme strålkastare så dör nästan bilen, sen när man vrider på ratten så ökar knackningarna, men knackadet försvinner när man ökar varvet på motorn. men det är inge tryck i avgas systemet!

någon som vet vad detta kan vara???

alltså man hör inte något avgasmuller det har försvunnit typ, dålig komp kanske eller igen satt katalysator?

zebylon
Nybörjare

Inlägg av zebylon »

misstänker att det kan vara vattenpumpen som knackar eller generatorn kanske? sen att avgassystemet är igen satt eller katten är igen satt på nått vis. har ju varvat ur motorn någon gång så kanske det gjorde så nått la sig på tvären :/

zebylon
Nybörjare

Inlägg av zebylon »

idag knackade inte det i motorn när jag starta den och körde den lite, det som knacka igår verkar vara vatten pumpen. men har kommit på att den går ojämnt på tomgången, sen när man petar på gasen och släpper så dör motorn nästan (på tomgången). sen när jag var ute å körde och när man släpper gasen så håller den varvet ett bra tag å sen går varvet sakta ner. ska testa och dra ur kabeln till lmm få se om det kan vara den! några andra förslag ? eller någon som känner till problemet?
det verkar som att den drar lite mycket soppa, enl färddatorn 1.8-2.0 l i 70kmh på 4 eller 5ans växel

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Svårt avgöra några mera exakta felorsak till dessa fenomen och skulle vara bra där med ett ljudklipp på symtomen.
Knackljud upptill skulle tex kunna vara någon ventilyftare som hänger sig till vev/ramlager i motorn i värre fall.

Men är motorn annars slö då du med misstänker ingensatt avgassystem?
Där kan bland annat katalysatorn haverera invändigt som därmed sätter igen systemet.

Dålig vattenpump brukar mer ge ett skorrande läte. Med tomgången hur är den normalt?

Ska finnas tomgångskompenserande solenoid som ska hålla tomgången vid olika elektriska belastningar.
Låter med väldigt hög förbrukning där annars inte brukar vara helt pålitligt med färddatorer, testa där att trippa ett par gånger med fulla tankar för exaktare mätning.

zebylon
Nybörjare

Inlägg av zebylon »

okey, knacket var liksom borta i morse jag testa bilen. testade accelera bilen på en lång raka också, då gick den bra, gjorde närmare 200 på 4an. så den är inte slö. men hade det vart vev/ramlager då hade det ju skramla å knacka när man starta och sen skulle det låta riktigt högt när man varva, hade vevlager ras på en lancia delta förut så vet hur det låter.
men knacket kan också ha varit generatorn iom att strömmen fladdrade i bilen och när jag slog på all el så orka knappt motorn gå på tomgång. men det jag undrar mest är vart har det sköna v6 mullret tagit vägen? nu hör man bara motorn och inget ur avgassystemet, men ska lämna in den på tisdag till bilia så dom får felsöka vad det kan vara, så bilen få stå tills dess!

zebylon
Nybörjare

Inlägg av zebylon »

tomgången har varit helt stabil på 750 rpm, sen efter avgasmullret försvann så har tomgången bli ojämn.

zebylon
Nybörjare

Inlägg av zebylon »

okey en uppdate, imorgon ska jag till bilia och undersöka bilen. idag när jag testade och tog en tur så märkte jag inge konstigt med bilen, förutom att det är nått rasslande ljud mellan 1500 till 1800 varv när man gasar på, men över 1800 varv så låter det normalt som den ska.

sen har jag hört ett knackande ljud det låter inte jätte högt. och jag tror inte man skulle lägga märke till om man inte letar efter ljud när bilen blir varm på tomgång, det låter inte när man kör. ljudet kommer från vänster sida (batteri sidan) vet inte vart det kommer förut just vänster sida dvs inte den sidan där multiremen sitter!

men det låter inte när motorn är kall! hel skumt! någon som vart med om samma fenomen??? hoppas verkligen inte att det är någon kolv eller så som är dålig!

zebylon
Nybörjare

Inlägg av zebylon »

I dag var jag och felsökte bilen, och dom ljuden jag har i bilen är troligtvis vibrationer i avgassystemet, och knacket kommer nog från v-lådan och det var helt ofarligt. jippi tänkte jag och fick pröjsa 567kr för 30 min felsökning (hade räknat med 1500kr typ) och då passa på och inhandla lite bilvårdsprodukter för 99kr slut summa 666kr och skoja lite med killen i kassan och sa att det kändes tryggt med siffran 666 hahaha. gled över till ok som ligger tvärs över vägen och skulle tvätta bilen, då händer det... bromsarna slutade fungera helt och hållet. så fick åka tillbaka och lämna bilen hos bili och gå hem. tydligen så har ett bromsrör brustit och får inge tryck alls i bromsarna!

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo detta med att felsöka diverse ljud kan vara lite svårt och speciellt forumvis om man inte lägger ut ljudfrekvenser på fenomenet.
Men då verkade det inte vara allt för allvarligt då i fallet... Mot vad det annars kunnat vara.

Tråkigt med det havererade bromsröret bara men det är ju med rätt lätt åtgärdat så ska väl den bilen rulla ett tag till..

zebylon
Nybörjare

Inlägg av zebylon »

Jo precis. Jag har ju liksom inte haft ford innan och har ingen och jämföra med. Hade en saab 9-5a innan som började låta illa, så man var väl lite nojig haha, jo bromsröret är lätt och fixa men ford får göra det, lyften på OK hade haverat! Men när det är fixat så ska den gå många mil :-D enligt mekanikern så sa han att både motor och låda är det sällan några fel på, och han kunde inte minnas att dom har haft nå pronöem med just v6an !

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo annars är ju sådana fenomen tämligen märkes obundna,, men bra att det som sagt iaf verkar lösa sig...

Skriv svar