Fastnade en katt under huven!!

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
F.d Z3
Veteran
Namn: Mats Landh
Kör: Mondeo hgv 2,0 -98

Fastnade en katt under huven!!

Inlägg av F.d Z3 »

Eller åtminstone lät det så...:) Vad är det som gått sönder?

Gäller en Mondeo kombi 2,0 -98. Bromsade in vid en infart till en rondell. Hugger till i bilen, ungefär som att man kör på nåt på vägen. Börjar skrika. Låter ungefär som när det fastnar en sten vid bromsskölden...
Stannar till vid vägkanten och konstaterar att det är multiremen (rätt term?) som är fransig i kanten och gnisslar kopiöst. Skriket följer varvtalet, låter på tomgång och låter mer ju högre varv.
Rullar sakta sista 1500 metrarna ner till hemmet.

Konstaterar att en kabelhärva lossnat oxå, ena änden sitter fast i styrservobehållaren, var andra änden ska sitta har jag ingen aning. Den är avsliten. Antar att multiremmen slitit med sig kabelhärvan när den fransat sig. Remmen dock inte av.
Eller om kabelhärvan lyckats fastna i remmen på nåt vis... men tycker inte den lilla kabeln skulle skapa så mycket oväsen, sliten rem och hugg?

Frågan är varför den ryckte till och började skrika?
Kan det vara servopumpen som skurit och orsakade hugget och därmed fransade multiremmen?
Mondeon har gnällt ibland vid vissa rattutslag. Har låtit ganska sällan så har inte gett det så mycket tanke. Har alltid haft bra nivå på servooljan. Tyckte inte att jag förlorade servoförmågan heller när det jävlades som mest idag.

Vilken är er teori?

Skrikljudet antar jag var remmen som gnällde mot servoremskivan, vad tror ni om det? Kollade tyvärr inte om servoskivan snurrade eller stod still. När det lät som mest... Lätt stressad :(

Var sitter kabelhärvan om två/tre kablar fast- den ena änden i behållaren, men den andra änden? Såg ingen naturligt fästpunkt den snabba kollen jag gjorde, å andra sidan är kabeln som en liten ihopsnurrad boll så det är inte så lätt att sträcka ut den å se var den räcker. Ska kolla mera imorn.

Om det nu är servopumpen, är det värt att köpa en beg? Eller ska jag köpa en sån här? Passar den? http://www.ebay.de/itm/SERVOPUMPE-SERVO-PUMPE-SERVOLENKUNG-NEUTEIL-FORD-/390577753014?pt=DE_Autoteile&fits=Model%3AMondeo+II%7CPlatform%3ABAP&hash=item5af03f8bb6
Prismässigt är det ju samma, men passar ebaypumpen min bil?

På skruvat.se jiddrar dom om byte av pump i maj -98... http://www.skruvat.se/Styrservopump-C173.aspx

Vill ju ogärna köpa pump i tyskland och den inte passar. Returer kan vara kinkigt och kostsamt.

Tack för ni läst ända hit. Vad är er känsla. Känns problemet igen?

F.d Z3
Veteran
Namn: Mats Landh
Kör: Mondeo hgv 2,0 -98

Inlägg av F.d Z3 »

Update: Bogserade vrålåket till verkstan. Visar sig vara remskivan till AC kompressorna som lämnat in och fransat sönder multiremmen. Kabelhärvan hör förmodligen hemma på ac kompressorn...
Fick en ny rem monterad så jag kan åka vidare. Ska låta AC firma göra en kostnadsberäkning på rep av Acn. Risken är att det blir en operation till halva bilens värde. Kan bli en sommar utan ac, är jag rädd. Nästa sommar har nog denna mondeo blivit ersatt av nåt annat så är knappt värt att lägga stålarna i en ny ac kompressor tyvärr.
Förtydlgande: Inga katter eller djur har skadats vid ovanstående incidenter:)

Skriv svar