Hur mycke drivknutsfett?

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Storensten
Nybörjare
Namn: Stefan Storensten
Kör: Mondeo Ghia -01

Hur mycke drivknutsfett?

Inlägg av Storensten »

Hej!
Försökte att "laga" ena inredrivknuten genom att byta dammask och fylla på med nytt fett, då den har börjat vibrera vid gaspådrag runt 80-100 km/h.
Tuben med drivknutsfett som jag fick med då jag beställde dammasken tycker jag inte räckte till på långa vägar. Men, hur mycket fett ska man klämma i om man nu vill "laga" en vibrerande knut? Lika mycket som vid ett normalt byte eller mer?

Storensten
Nybörjare
Namn: Stefan Storensten
Kör: Mondeo Ghia -01

Inlägg av Storensten »

Nu har jag stoppat i en tub med 80g fett i andra sidans dammask, tycker det verkar alldeles för lite, helst om man nu ska försöka stabilisera knuten...

Tacksam för svar! Hur har ni gjort?

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Är en drivknut skadad/sliten så hjälper inget fett, däremot när jag bytt drivknut eller damasken så har jag fyllt knuten och damask med fett.

Focus RS
Legend
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Medlemsnummer: 3

Inlägg av Focus RS »

Hur mycket fett är "lagom" mycket?

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ungefär så mycket man får in är min rätt digra erfarenhet på området och har med det "räddat" en å annan drivknut främst inre sådan.

Där vissa vibrationer funnits pga litet glapp och torr knut ofta hjälpt att fylla upp den då oftast tomma drivknuten med nytt fräsch drivknuts fett.

Men annars med en defekt eller mer defekt drivknut hjälper som sagt inget fett i världen.

Focus RS
Legend
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Medlemsnummer: 3

Inlägg av Focus RS »

Tack Peter! Fann "rätt"mängd i TIS:en och det stämde överens med ditt svar. Det vart i stort sett fullt... 😉

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja man får väl viss erfarenhet med runt 25 år på olika verkstads golv runt om i landet...

Skriv svar