Tekniska fakta på diesel motorerna- Vad stämmer?
-
Holjon
- Nybörjare
- Namn: Jonas Lindgårde
- Kör: S-max
Tekniska fakta på diesel motorerna- Vad stämmer?
Har letat efter något officell teknsikt dockument från Ford kring vridet på dieselmotorerna och ”overboost”-funktionen.
Har beställt en S-max 2.2TDCi med automat och där står 420Nm. Tidigare har de också angett ett värde för ”overboost”-funktionen. Så är inte fallet längre. Någon som vet värdet eller var man finner den officella information kring detta?
Har beställt en S-max 2.2TDCi med automat och där står 420Nm. Tidigare har de också angett ett värde för ”overboost”-funktionen. Så är inte fallet längre. Någon som vet värdet eller var man finner den officella information kring detta?
-
falfa
- Erfaren
- Namn: Bob Falfa
- Kör: Taunus, Sierra, Mustang, Fairlane och S-max
Värdet på overboosten har jag ingen aning om. Men jag är däremot väldigt nyfiken på hur din bil kommer att vara att köra med. Jag har en S-max 2,2 Tdci automat 2012:a och den är rent ut sagt helt värdelös att köra med. Man är i princip tvungen att köra den i manuellt läge om man inte vill att bilen ska ligga och varva som fan. En dieselmotor på 200hk och ett vridmoment på 420 Nm ska inte behöva gå upp i någonstans mellan 2500-3000 rpm innan den växlar till nästa växel. När man kör med husvagn så kan man helt glömma att köra den i automatläget, kör man i tex. 50 km/h så ligger den i 2:ans växel och i bästa fall i 3:ans växel och varvar. Jag har mycket att gnälla på när det gäller denna bilen men växellådan är det absolut sämsta på den. Så som sagt, jag är väldigt nyfiken på att veta hur din bil är att köra med när du får den.