Värmespjällets placering, hjälp önskas
-
Tågklareraren
- Nybörjare
- Namn: Stefan Olsson
- Kör: Ford Fiesta 1,25 Titanium 2010
Värmespjällets placering, hjälp önskas
Hej!
Har en Mondeo -00 som antagligen värmespjället fastnat på eller att motorn till det krånglar. Det regnade och var kallt en dag då upptäckte jag att det inte fanns nån värme.
Efter någon dag funkade plötsligt värmen när jag provade men nu är den borta igen.
Jag har tagit bort handskfacket och filtmattan så att man kan se värmefläktspaketet. Jag har även tagit några bilder för jag hoppades på att någon skulle kunna peka ut var detta spjäll sitter.
Finns det någon vänlig själ som skulle vilja försöka förklara för mig var detta spjäll och dess motor sitter.
Tacksam för hjälp
Vänligen
/Stefan
Har en Mondeo -00 som antagligen värmespjället fastnat på eller att motorn till det krånglar. Det regnade och var kallt en dag då upptäckte jag att det inte fanns nån värme.
Efter någon dag funkade plötsligt värmen när jag provade men nu är den borta igen.
Jag har tagit bort handskfacket och filtmattan så att man kan se värmefläktspaketet. Jag har även tagit några bilder för jag hoppades på att någon skulle kunna peka ut var detta spjäll sitter.
Finns det någon vänlig själ som skulle vilja försöka förklara för mig var detta spjäll och dess motor sitter.
Tacksam för hjälp
Vänligen
/Stefan
- Bilagor
-
-
-
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Vet ej om du inte redan fått fart på funktionen redan, men vanligen är det inte helt ovanligt annars med att någon av dess vakuumslangar släppt precis bakom mitten konsollen (vid sidan om stereon.
Men för just värmefördelningen (varmt/kallt) i ditt fall sitter det en enkel vajer mellan reglaget och värmekranen jag har för mig sitter upp mot värmepaketet ovanför pedalerna.
Så kika närmare där genom att demontera mittkonsollens vänstra sidopanel, så bör det synas var dess vajer släppt från sitt fäste.
För visst känns värmereglaget helt utan motstånd nu?
Men för just värmefördelningen (varmt/kallt) i ditt fall sitter det en enkel vajer mellan reglaget och värmekranen jag har för mig sitter upp mot värmepaketet ovanför pedalerna.
Så kika närmare där genom att demontera mittkonsollens vänstra sidopanel, så bör det synas var dess vajer släppt från sitt fäste.
För visst känns värmereglaget helt utan motstånd nu?
-
Tågklareraren
- Nybörjare
Tack, äntligen nån som försöker hjälpa mig!
Fick en sprängskiss av en verkare på Ford idag.
Den dosa som strecket pekar på "trodde" han var den motor som styr spjället.
Lossade dosans 3 skruvar men lyckas bara dra den ca 1 cm mot mig sedan tar instrumentpanelen emot.
Något motstånd har jag inte känt. Jag har sådan där digital AC så man
trycker bara på knappar.
Bild 2 visar hur den ser ut i verkligheten.
Tror du ändå att det är på vänstersidan jag ska fortsätta felsökningen?
Tacksam
/Stefan
Fick en sprängskiss av en verkare på Ford idag.
Den dosa som strecket pekar på "trodde" han var den motor som styr spjället.
Lossade dosans 3 skruvar men lyckas bara dra den ca 1 cm mot mig sedan tar instrumentpanelen emot.
Något motstånd har jag inte känt. Jag har sådan där digital AC så man
trycker bara på knappar.
Bild 2 visar hur den ser ut i verkligheten.
Tror du ändå att det är på vänstersidan jag ska fortsätta felsökningen?
Tacksam
/Stefan
- Bilagor
-
-
-
Peter H
- Legend
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Okey skulle frågat det med för den manuellt reglerade konstruktionen har just vajer för värmeregleringen. Där den för den automatiska varianten riktigt har en elektrisk ställmotor.
Är som sagt inte hemma på den modellen men utgår man från att komponent "1" är intaget som brukar vara på passagerarsidan.
Så sitter denna ställmotor som reglerar spjället så på högersidan (det vid frågetecknet)... Så kika uppåt under från passagerarsidan så bör du se denna reglermotor på fläkthuset.
Är som sagt inte hemma på den modellen men utgår man från att komponent "1" är intaget som brukar vara på passagerarsidan.
Så sitter denna ställmotor som reglerar spjället så på högersidan (det vid frågetecknet)... Så kika uppåt under från passagerarsidan så bör du se denna reglermotor på fläkthuset.
-
Tågklareraren
- Nybörjare
-
Tågklareraren
- Nybörjare
-
Tågklareraren
- Nybörjare
-
Peter H
- Legend
- Kontakt:
Precis och sådana hobbyjobb passar jag mig numer för,,, mest idiotiska konstruktion genom egna tiderna är ändå personaltransport bandvagnen (PBV302).
Man hade "förmånen" att skruva allt för mycket med under sista FN tjänstgöringen i Bosnien, där allt med denna vagn var trångt trångt tungt och precis allt mycket kompakt byggt runt en stor dieselpanna.
Man hade "förmånen" att skruva allt för mycket med under sista FN tjänstgöringen i Bosnien, där allt med denna vagn var trångt trångt tungt och precis allt mycket kompakt byggt runt en stor dieselpanna.
-
Tågklareraren
- Nybörjare
Uppdatering:
Det finns inget problem som inte lite våld löser
Den 4e skruven syns inte ens om man använder speglar så jag tog helt sonika och bröt loss den (se bilden).
Har nu plockat isär motorn och kopplat upp den mot ett nätagg.
Motorn funkar hur fint som helst, däremot var det väldigt solkigt
under dom strömförande bleck som rör sig fram och tillbaka för att vrida spjället.
Imorgon ska jag koppla upp motorn mot bilens elsockel och se om jag kan få motorn att röra sig då.
Gör den det så var det det solkiga som var problemet.
Gör den inte det så är det något fel i elen på vägen fram till motorn.
to be continued...
Det finns inget problem som inte lite våld löser
Den 4e skruven syns inte ens om man använder speglar så jag tog helt sonika och bröt loss den (se bilden).
Har nu plockat isär motorn och kopplat upp den mot ett nätagg.
Motorn funkar hur fint som helst, däremot var det väldigt solkigt
under dom strömförande bleck som rör sig fram och tillbaka för att vrida spjället.
Imorgon ska jag koppla upp motorn mot bilens elsockel och se om jag kan få motorn att röra sig då.
Gör den det så var det det solkiga som var problemet.
Gör den inte det så är det något fel i elen på vägen fram till motorn.
to be continued...
- Bilagor
-
-
Tågklareraren
- Nybörjare
Update:
Som jag skrev igår så sitter det under det vita halvmåneformade drevet ett antal som "fingrar" dessa rör sig över en ledande bana på kretskortet under.
Där hade fett smält ner och kladdats ut så det fanns ingen kontakt mellan "fingrarna" och kretskortet. Jag torkade rent och tvättade med kemiskt ren bensin. Därefter provkörde jag motorn i bilen för att kunna se om drevet som ska flytta spjället reagerade på acc:n. Det gjorde det !!!
Om detta var felet eller om det är en slump vågar jag inte gissa på men allt är återmonterat och funkar perfekt!
Tack alla som följt mina vedermödor.
/Stefan
Som jag skrev igår så sitter det under det vita halvmåneformade drevet ett antal som "fingrar" dessa rör sig över en ledande bana på kretskortet under.
Där hade fett smält ner och kladdats ut så det fanns ingen kontakt mellan "fingrarna" och kretskortet. Jag torkade rent och tvättade med kemiskt ren bensin. Därefter provkörde jag motorn i bilen för att kunna se om drevet som ska flytta spjället reagerade på acc:n. Det gjorde det !!!
Om detta var felet eller om det är en slump vågar jag inte gissa på men allt är återmonterat och funkar perfekt!
Tack alla som följt mina vedermödor.
/Stefan