Fel på generator, relä, batteri eller laddningsregulator - ST200
-
Nasheim
- Nybörjare
- Namn: Johan
- Kör: Ford Mondeo ST200
Fel på generator, relä, batteri eller laddningsregulator - ST200
För några dagar sedan var jag ute och körde och upptäckte då att batterilampan pulserade, vilket gör att jag blir orolig. Jag och min granne mäter då batterispänningen, men den multimeter vi använde går upp till 9v så testet är inte tillförlitligt. Mätningen gick som en jojo med motor avstängd, startade därefter motor och mätte igen, denne gång låg den på max. Och lampan började blinka.
Tog bilen till en person som har det som fritid att skruva och mätte med en multimeter och då låg den på 13.x volt men pulserade, så kopplade ur ena kabeln, då är voltalet mer stabilt, men fortfarande nere på 13.x volt.
Han säger att det kan vara kolen, men även laddningesregulatorn och en släkting tror att det kan vara ett relä.
Oftast lyser batteriet rött, men ibland så slocknar det och sedan pulserar.
Enligt mekanikern som jag pratade med så sa han att enligt hans beräkningar så skall det sitta en 105A generator i en Ford Mondeo ST200 med årsmodell 2000, är det någon som vet med 120% säkerhet vilken generator som sitter i min bil enligt specifikationerna?
Är det generatorn eller kan det vara andra problem som gör att den inte laddar?
Tog bilen till en person som har det som fritid att skruva och mätte med en multimeter och då låg den på 13.x volt men pulserade, så kopplade ur ena kabeln, då är voltalet mer stabilt, men fortfarande nere på 13.x volt.
Han säger att det kan vara kolen, men även laddningesregulatorn och en släkting tror att det kan vara ett relä.
Oftast lyser batteriet rött, men ibland så slocknar det och sedan pulserar.
Enligt mekanikern som jag pratade med så sa han att enligt hans beräkningar så skall det sitta en 105A generator i en Ford Mondeo ST200 med årsmodell 2000, är det någon som vet med 120% säkerhet vilken generator som sitter i min bil enligt specifikationerna?
Är det generatorn eller kan det vara andra problem som gör att den inte laddar?
Tags:
-
rs2600
- Veteran
- Namn: Mats B
- Kör: Mondeo 2.0 och Mondeo ST200 + div annat
Generator
Hade en gång i tiden samma problem med en ST200 och det blev dyrt. Generatorn är speciell på denna modell (samma som amerikanska Cougar och inte som den vanliga 2.5) och kostar skjortan att byta. Dels är generatorn dyr i sid och dessutom krånglig att byta. Har för mig att det gick på ca 8000:- totalt. Nu behöver Du kanske inte byta generator men det ger en fingervisning om ev kostnader. Vid snabb sökning på bildelsbasen fanns det ingen begagnad.