2,0 tdci 130hp rycker!
-
columbus
- Nybörjare
- Namn: Kristofer Andersson
- Kör: Galaxy
2,0 tdci 130hp rycker!
Hej. Min 2,0 tdci 130 hästare har börjat med någonting mystiskt. Den rycker ibland vid "låga" varv typ när man åker i stan på driven och man åker i 50 km/h på 1500 varv så börjar den rycka... Det börjar smått och eskalerar så till och med automatlådan vill kliva av färden, och skickar ner en växel. Den har varit in på ford och blivit felsökt men dom fick inte fram felet och bilen har inte satt några felkoder, så dom kollade bara programmuppdateringar och konstaterade att bilen redan hade senaste programvaran. Sen ville dom inte göra mer! Kan tilläggas att bilen "haltar" även vid kallstart och att det tar nån extra sekund att starta den!? Felet kan uppstå i alla farter och på alla varv men är som värst i stadskörning vid lätt last och låga varv!! Någon som har kännedom om liknande scenario??
Kan tilläggas att jag är helt 110% säker på att det är motorns fel till ryckningarna och inte automatlådan!!
Kan tilläggas att jag är helt 110% säker på att det är motorns fel till ryckningarna och inte automatlådan!!
-
klp
- Erfaren
- Namn: Patrik Käll
- Kör: S-Max -10 och Mondeo -02
Om jag inte missminner mig, så finns det lite diskussioner om liknande problem på http://www.smaxownersclub.com.
Där verkar det som att det är EGR-ventilen som spökar.
Rekommenderar att du söker vidare där.
Sök på bl.a. stuttering
Har själv inte sådana problem, så därför har jag inte lagt någon tid på de trådarna...
Där verkar det som att det är EGR-ventilen som spökar.
Rekommenderar att du söker vidare där.
Sök på bl.a. stuttering
Har själv inte sådana problem, så därför har jag inte lagt någon tid på de trådarna...
-
feltan
- Erfaren
- Namn: Johan Fälth
- Kör: S-Max TDCi
columbus skrev:Hej. Min 2,0 tdci 130 hästare har börjat med någonting mystiskt. Den rycker ibland vid "låga" varv typ när man åker i stan på driven och man åker i 50 km/h på 1500 varv så börjar den rycka... Det börjar smått och eskalerar så till och med automatlådan vill kliva av färden, och skickar ner en växel. Den har varit in på ford och blivit felsökt men dom fick inte fram felet och bilen har inte satt några felkoder, så dom kollade bara programmuppdateringar och konstaterade att bilen redan hade senaste programvaran. Sen ville dom inte göra mer! Kan tilläggas att bilen "haltar" även vid kallstart och att det tar nån extra sekund att starta den!? Felet kan uppstå i alla farter och på alla varv men är som värst i stadskörning vid lätt last och låga varv!! Någon som har kännedom om liknande scenario??
Oj, varning för gammal trådlyftning. Jag har exakt samma bekymmer som dig, har du hittat nån lösning?
- vr00mfondel
- Veteran
- Namn: Jimmy Söderstjerna
- Kör: Mustang Mach E
- Medlemsnummer: 60
Hade liknande fel (inte direkt ryckningar, utan mer att motorn tappade kraft) på min Mondeo 130hk tdci automat. Det var EGR ventilen (och Ford fick fram det på felkod)
Sierra XR4i -84 | Scorpio Cosworth -93 | Mondeo V6 -98 | Fiesta ST -05 | Mondeo 2.0 -04 | Mondeo V6 -05 | Fiesta 1.4 -04 | Mondeo TDCi -07 | Mondeo TDCi -15 | Mustang V8 -15 | Mondeo TDCi -18 | Mustang Mach E AWD -21