Ford Mondeo MK4 (Bluetooth)
-
JonasEek
- Nybörjare
- Namn: Jonas Eek Erikson
- Kör: "På jakt efter ny bil"
Ford Mondeo MK4 (Bluetooth)
Nu har jag tagit mig ur BMW träsket (ägt 3st) och är inne på att köpa en Ford Mondeo MK4 (2007-2008). Då jag inte har några tidigare erfareneter av Ford hade jag hoppats på att någon kunde hjälpa mig.
Min tanke är att köpa en Mondeo med Converse+. Jag skulle vilja ha blåtand för både musik och samtal. Vad jag har förstått så finns inte A2DP på denna modellen(?) Jag har sett en variant där man kopplar en dongel i AUX-uttaget, men detta är inget jag vill göra.
Finns det något jag kan tänka på vid köp av bil så att jag lättare får in en enhet med A2DP, eller spelar det ingen roll och det är lika svårt/lätt att byta? Någon som har gjort detta själv och har lite tips och möjligtvis ett förslag till vad jag kan byta till?
Andra tips och upplysningar om denna modell hade uppskattats!
MVH Jonas Eek Erikson
Min tanke är att köpa en Mondeo med Converse+. Jag skulle vilja ha blåtand för både musik och samtal. Vad jag har förstått så finns inte A2DP på denna modellen(?) Jag har sett en variant där man kopplar en dongel i AUX-uttaget, men detta är inget jag vill göra.
Finns det något jag kan tänka på vid köp av bil så att jag lättare får in en enhet med A2DP, eller spelar det ingen roll och det är lika svårt/lätt att byta? Någon som har gjort detta själv och har lite tips och möjligtvis ett förslag till vad jag kan byta till?
MVH Jonas Eek Erikson
-
Svennas
- Veteran
- Namn: Danne S
- Kör: Kuga PHEV
http://www.ford.se/Teknologi/FordochBlu ... atibilitetJonasEek skrev:Nu har jag tagit mig ur BMW träsket (ägt 3st) och är inne på att köpa en Ford Mondeo MK4 (2007-2008). Då jag inte har några tidigare erfareneter av Ford hade jag hoppats på att någon kunde hjälpa mig.
Min tanke är att köpa en Mondeo med Connect+. Jag skulle vilja ha blåtand för både musik och samtal. Vad jag har förstått så finns inte A2DP på denna modellen(?) Jag har sett en variant där man kopplar en dongel i AUX-uttaget, men detta är inget jag vill göra.
MVH Jonas Eek Erikson
Och här finns en lösning för eftermontering
http://www.fordbluetooth.co.uk
-
JonasEek
- Nybörjare
Tack för länkarna 
Tyvärr som kommer jag nog få tag på en årsmodell som är producerad 2007/början på 2008 vilket enligt den andra länken inte fungerar
Har hittat eftermarknads produkter (hela stereon 7" touch bla.) som kanske varit intressant, men vet som sagt inte så mkt om om denna modellen om det fungerar eller inte :/
Någon som vet hut svårt/jobbigt det är att eftermontera en mic? Vore kunna köpa en stereo med blåtand och dra den i efterhand och lösa det.
Skall in en sväng på Ford här i Stenungsund och tjöta lite. Får se om jag får fram något nyttigt.
Tyvärr som kommer jag nog få tag på en årsmodell som är producerad 2007/början på 2008 vilket enligt den andra länken inte fungerar
Har hittat eftermarknads produkter (hela stereon 7" touch bla.) som kanske varit intressant, men vet som sagt inte så mkt om om denna modellen om det fungerar eller inte :/
Någon som vet hut svårt/jobbigt det är att eftermontera en mic? Vore kunna köpa en stereo med blåtand och dra den i efterhand och lösa det.
Skall in en sväng på Ford här i Stenungsund och tjöta lite. Får se om jag får fram något nyttigt.
-
JonasEek
- Nybörjare
Är detta något som skulle kunna fungera?
http://www.amazon.co.uk/Koolertron-2008 ... B0053EYUX6
Även om bilen inte är utrustad med Bluetooth från början vora man kunna montera den nya stereon, uppdatera Converse+ & eftermontera en mikrofon?
http://www.amazon.co.uk/Koolertron-2008 ... B0053EYUX6
Även om bilen inte är utrustad med Bluetooth från början vora man kunna montera den nya stereon, uppdatera Converse+ & eftermontera en mikrofon?
-
Ante83
- Nybörjare
- Namn: Andreas Johansson
- Kör: Mondeo 2,2 Tdci -12
Jag har nu en 2012:a mondeo och hade innan dess en 2008:a, båda med "den svarta" Sonystereon. Mig veterligen är det just A2DP det enda som skiljer de båda åt. Rätta mig om jag har fel men om du då satsar på en bil utrustad med denna stereo, borde det inte då bara vara att leta reda på den nyare varianten på bildelsbasen.se och byta för att få A2DP? En stor majoritet av bilarna som säljs på blocket är ju utrustade med converse+ samt sonystereon.
Förövrigt rekomenderar jag starkt att satsa på en bil med utrustningsnivån Titanium X. Elmanövrerade sportstolar i alcantara med nyckelminne, nyckelfritt startsystem samt kurvljus alt. Xenonljus m.m är väldigt trevliga tillval.
Ett annat tips är att satsa på en bil tillverkad efer 1 januari 2008. Mondeos avsedda för den svenska marknaden fick då nämligen en extra rostskyddsbehandling innan leverans.
Förövrigt rekomenderar jag starkt att satsa på en bil med utrustningsnivån Titanium X. Elmanövrerade sportstolar i alcantara med nyckelminne, nyckelfritt startsystem samt kurvljus alt. Xenonljus m.m är väldigt trevliga tillval.
Ett annat tips är att satsa på en bil tillverkad efer 1 januari 2008. Mondeos avsedda för den svenska marknaden fick då nämligen en extra rostskyddsbehandling innan leverans.
- ilduce
- Veteran
- Namn: Jens W
- Kör: ford mondeo 2.2 Tdci Titan-S
A2DP-funktionen sitter vad jag vet inte i stereon, utan i en BT-modul som sitter någonstans ovanför handskfacket..
Stereon kan du alltså behålla, men det är den modulen som du ska få tag på.
Det är den som tar emot blåtandsljudet i A2DP-format. Sen skickar den vidare den avkodade signalen till stereon som vilken ljudsignal som helst.
Du ska alltså söka på BT-module A2DP, så hittar du rätt.
Tror modellbeteckningen ska vara 8M5T-19C112-AM eller liknande..
Oklart är dock om det är det enda du behöver, eller om nya kablar eller uppdatering av convers+ också behövs..
Hör gärna av dig hur det går..
Stereon kan du alltså behålla, men det är den modulen som du ska få tag på.
Det är den som tar emot blåtandsljudet i A2DP-format. Sen skickar den vidare den avkodade signalen till stereon som vilken ljudsignal som helst.
Du ska alltså söka på BT-module A2DP, så hittar du rätt.
Tror modellbeteckningen ska vara 8M5T-19C112-AM eller liknande..
Oklart är dock om det är det enda du behöver, eller om nya kablar eller uppdatering av convers+ också behövs..
Hör gärna av dig hur det går..