Köpråd: S-Max

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Willespappa
Veteran
Namn: Marcus Hansson
Kör: BMW 218d GT M-Sport

Köpråd: S-Max

Inlägg av Willespappa »

Kollar lite på S-Max nu istället för Mondeo.

Har fastnad lite på en 2,0 diesel från -08. Gått 18". Vågar man köpa den? Med tanke på milen och Partikelfilter problematiken?

Eller ska man titta åt flexifuelhållet? Hur är den motorn i S-Maxen? Lite motor kontra stor bil...

Kör ganska lite så vet inte om diesel är rätt. Kör runt 1000 mil/år.

Vilken motor, årsmodell ska jag satsa på?

Haft en 2.5T innan och den var ju rolig men inte så ekonomisk tyvärr

M&N
Erfaren
Namn: Marius Muresan
Kör: S-MAX 2.2TDci Bussiness

Inlägg av M&N »

Vi skaffade oss en S.Max efter att vi har haft en Passat 1.8t. S.max:en är en 2.2tdci-6vxl manuell - tillv. nov 09 med "coated" partikelfiler (ska hålla bilens livslängd ut). Skatt 3700:- Förbrukning? Jag är störtnöjd med det: ligger på runt 0.6-0.7 i genomsnitt vilket är helt ok för en så pass stor bil. Vi åkte i somras till Italien, 4 vuxna + 2 barn och takbox. Bilen drog 0.72 med en genomsnittshastighet på runt 120 Km/h. Som sagt jag trodde jag gjorde något fel när jag räknade diesel:n efter att vi kom hem. En annan exempel: åkte från Linköping-Sälen-Linköping, 2 vuxna och 2 barn samt packning. Jag tankade innan resan, när det var väl dags att tanka igen stod mätaren på 900Km och hade ändå kvar runt 75 km kvar att köra. Som sagt, nöjd, trots min rädsla att motor var för stor.
Gjorde nyss 8000mila-service hos Mekonomen, gick på 3400:- men lånebil. Ok för mig.

Willespappa
Veteran

Inlägg av Willespappa »

Okej. Det låter positivt.

Var det -09 som partikelfiltren blev underhållsfria?

Förbrukningsmässigt låter det bra. Är ju en stor bil så lite högre förbrukning är okej jämfört med mindre bil.

Har du någon erfarenhet av flexifuel?

Servicekostnaden var ju helt okej den med

M&N
Erfaren
Namn: Marius Muresan
Kör: S-MAX 2.2TDci Bussiness

Inlägg av M&N »

Jeg vet faktiskt inte från vilket år filtret blev underhållsfritt, dock så kan man ta det med nypa salt också, det går nog att paja en sådan filter också, korta sträckor, inte hunnit med regenrering osv... skillnaden är att ett byte är inte med vid en vis service intervall.

Flexifuel har jag inte brytt mig om mest för att det är mycket tätare serviceintelvaller om man kör med etanol (tror jag läste byte av olja o filter var1000:de mil, kontoll packningar osv. osv.) och det är för lite motor för bilstorleken. Packar man lite i bilen lär den lilla motorn jobba på med högre konsumtion.

Beroende på budget skulle jag kunna satsa på en 2010 uppåt s.max med nya carossen och 2liters dieseln. Den har powershift låda också som sägs vara ganska smidig. Jag nöjer mig med manuell dock.

Willespappa
Veteran

Inlägg av Willespappa »

Nä det känns som om det inte finns så många motoralternativ

Bensin/flexifuel på 145 hk eller diesel på 140/175 sen är det inget mer. Skulle funnits en bensin på runt 200, hade varit perfekt.

Jo det är klart att -10 och nyare är trevligare. Men (tyvärr i detta fall) vi håller på med badrumsrenovering och ja... går ju någon krona där

Just diesel, är det något mer man ska tänka på? Titta närmare på?

Simmarn
Erfaren
Namn: Henrik Berlin
Kör: Galaxy 2011

Inlägg av Simmarn »

Vi kolade också på S-max men fastnade för en Galaxy, i grunden samma bil fast högre i cupe´n och mindre sportig chassie-uppsättning. Jag har bara kollat på diesel eftersom FF har så låg släpvagnsvikt. Skatten på årsmodell 10 å framåt är lägre. Vi har 3046 kr/år för 163 hk diesel med powerskiftlåda. Vi har bara hunnit med 300 mil än men hittills är hela familjen väldigt nöjda, bra åkkomfort, fin körkänsla, bra fjädring, fin volym men ändå låg ljudnivå. 15-åriga dottern utbrast efter första lite längre turen "Vi kan ju till och med åka på bilsemester hela familjen"(6 pers). Det jag tycker är mindre bra är att bakdörrarna blästras i nederkant på både S-max å Galaxy. Jag testar just nu olika skyddsfolieringar för att minimera framtida rostproblem.

Willespappa
Veteran

Inlägg av Willespappa »

Nu är det klart! Blev en vit S-Max -09, 2,2 diesel. Panorama, 7-sits, bluetooth, xenon m kurvljus, drag mm. Störtnöjd!
Finns småsaker som firman får fixa till men mycket nöjd!

klp
Erfaren
Namn: Patrik Käll
Kör: S-Max -10 och Mondeo -02

Inlägg av klp »

Grattis till nya bilen!
2.2 är roligt att köra, framför allt när fina BMW's vill köra om i uppförsbackar :-)

Willespappa
Veteran

Inlägg av Willespappa »

Tackar! Känns bra än så länge. Fröjd när man kör i 100 km/h och färddatorn visar 0,5!

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Daniel1212
Erfaren
Namn: Daniel Karlsson
Kör: Ford S-Max

Inlägg av Daniel1212 »

Vi har precis köpt en S-Max Business FFV årsmodell 2011 och är mycket nöjda. Vad jag vet har alla S-Max samma serviceintervall - årligen eller var 2000 mil. Det som inträffar först. /Daniel

Massan
Erfaren
Namn: Martin Andersson
Kör: Ford Mondeo HGV Ghia -02

Inlägg av Massan »

Hur är servicekostnaden på dieseln 2.0 vs 2.2?

Ser att skatten skiljer 1000 kr mellan dessa när det gäller manuell årsmodell 10. Är det liknande skillnad på automat?

Skriv svar