Bagageluckan går ej öppna inne i bilen

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
FRS05
Nybörjare
Namn: Andreas Jonsson
Kör: Ford Mondeo

Bagageluckan går ej öppna inne i bilen

Inlägg av FRS05 »

Hej

Jag har har 2 problem med kärran med min Ford Mondeo 2,0

1. Knappen till bagageluckan inne i bilen fungerar inte. Det går bara att öppna med fjärren. Hur löser jag problemet?

2. Ibland går centrallåset i baklås när jag kör. Hur löser jag problemet?

Det står en del om dessa problem men jag har läst mig till lika olika svar. Dels att det kan vara låskistan i förardörren som ställer till med alla problemen? Eller att det är någon brytare i bagageluckan som är problemet? Eller vad är lösningen? Det jag främst är ute efter är att lösa problem 1.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Då bakluckan går att öppna med fjärren kan tyda till att knappen på instrumentpanelen är defekt och är inte helt ovanligt fenomen. Med denna kan man innan ev byte provbygga dess kontakt för kontroll.

Med baklåsningen känns det mest som just låskist problem som avhandlats i flertalet trådar.

FRS05
Nybörjare

Inlägg av FRS05 »

Det borde väl inte vara någon vidare dyr kontakt/relä eller vad man ska kalla knappen och det som sitter bakom? Hur provkopplar jag enklast det då för att se om det är den eller ej?

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Nä för runt 200 riksdaler inklusive frakt kan man hitta en bättre begagnad sådan på tex ebay: http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=for ... +&_sacat=0

Med bygla är plättlätt bara använda en bit ståltråd eller annat ledande och sedan kortsluta dom två tåtarna till bakluckan. Öppnas då bakluckan är det defekt knapp och inget händer ligger felet troligt i bakre låskistan.

FRS05
Nybörjare

Inlägg av FRS05 »

Jag som är lite trög, hur mer exakt kortsluter jag?Det är ju en massa "stift" där när jag tagit bort kontakten.Testade att ta en ståltråd mellan två av stiften men då blixtrade det till och en säkring gick.Kändes inte riktigt som jag visste vad jag gjorde där:)

randal
Veteran
Namn: Rickard Lindfors
Kör: Focus RS 03, Peugeot 206 rc 04, Mondeo tdci 10, S-max tdci 10

Inlägg av randal »

Vi hade strul med kontakten till bagageluckan inne i bilen i vår mondeo mk3. Detta löste med en ny låskista i förardörren. Det hände mig att jag, med bilen på tomgång, gick ut för att hämta parkeringsbiljett och hörde då att bilen låste sig. Jobbigt läge :-(

Eftersom du har andra problem med centrallåset så skulle jag rekommendera att byta låskistan i förardörren först då den ev. även åtgärdar det andra problemet med knappen inne i bilen.

Skriv svar