98 mondeo giha 2.5 hgv C-lås elfel

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
2 loud
Nybörjare
Namn: Åke Georgsson
Kör: 98 ghia mondeo hgv 2.5

98 mondeo giha 2.5 hgv C-lås elfel

Inlägg av 2 loud »

Hej har ett problem som jag funnit väldigt vanligt på dessa bilar enligt allt jag funnit på nätet ,, nämligen c-låset slår man på det (låser) så går det i låsläge och sen låser upp direkt ,, det jag inte funnit någon info om bland alla andra poster på nätet är att på den lilla infopanelen som berättar vilka dörrar som står öppna så indikerar den aldrig att förrardörren är öppen .. och nej det är INTE låskistan ,, den bilen jag försöker få stil på är en 98 och jag lånade en komplett låskista från en 00:a och felet är identiskt ,, ingen indikation i infopanelen och vice versa så funkar bägge låskistorna i 00:an ,, har mätt kablaget mellan låskistan och fram till a stolpen dvs allt kablage i dörren och det mäter full kontakt ,, har letat efter ett elschema över systemet men har inte lyckats hitta nått ,,, så jag tar tacksamt emot tips om vart jag ska söka vidare och efter vad

00.an har inte denna infopanel men innerbelysningen fungerar perfekt med bägge låskistorna

Åke

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Det är inte säkert att det är förardörrens kista det är fel på.

Det kan vara någon av dom andra som indikerar fel vilket gör att bilen inte vill låsa.

Hur låser du bilen? Med fjärr, med nyckel eller inneifrån via handtagen?
Om du fibblar med handtagen på insidan så kan du råka dubbellåsa bilen och då kan du inte öppna den från insidan (om du inte har fjärrkontroll). Dock är det bara att hissa enr rutan och låsa upp via dörrlåset.

Om du lyckas få den till att låsa, och när du sen låser upp, är det någon av dörrarna då som inte låser upp så är det troligen den som är problemet.

Hade det problemet i en av mina ST200or
/Keller

Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

2 loud
Nybörjare

Inlägg av 2 loud »

Keller skrev:Det är inte säkert att det är förardörrens kista det är fel på.

Det kan vara någon av dom andra som indikerar fel vilket gör att bilen inte vill låsa.

Hur låser du bilen? Med fjärr, med nyckel eller inneifrån via handtagen?
Om du fibblar med handtagen på insidan så kan du råka dubbellåsa bilen och då kan du inte öppna den från insidan (om du inte har fjärrkontroll). Dock är det bara att hissa ner rutan och låsa upp via dörrlåset.

Om du lyckas få den till att låsa, och när du sen låser upp, är det någon av dörrarna då som inte låser upp så är det troligen den som är problemet.

Hade det problemet i en av mina ST200or
problemet är likadant varesig jag använder bilens orginalnyckel i låscylindern , eller den inbyggda fjärren eller fjärren till det eftermonterade Car guard 950 larmet och nää jag tror vi kan utesluta låskistan i förrardörren ,, den funkar ju perfekt i dörren på 00:an det jag hänger upp mig på är just att det inte indikerar öppen dörr på förardörren på infopanelen eller tänder innerbelysningen när jag öppnar förardörren ,, jag måste börja med att kolla om det sitter något orginal larm i bilen finns en hel del indikationer på att det kan strula enligt ett flertal engelska sidor jag sniffat på ,, är väl inte helt otroligt att en ghia har det , den är ju fullsmäckat med "allt" i övrigt men jag ska kolla dom övriga låskistorna oxå men på infopanelen så är det endast förardörren som inte visar när den är öppen .. men IGENTLIGEN borde det vara precis tvärsom dvs när den INTE indikerar öppen dörr så borde C-låset funka ,, däremot om symbolen för öppen dörr skulle lysa så ska c-låset uppföra sig som det gör nu .. dvs på mitt kommando försöka låsa men sen känna av att en dörr är öppen avbryta manövern och återgå till öppet läge ,, tycker det luktar ett kabelbrott ,,,och då från switchen i kistan till någon modul som sen för denna indikering upp på infopanelen ,,, skulle vara MUMMA med ett KOPPLINGSSCHEMA så man kunde FÖRSTÅ vart felet kan ligga ,, så otroligt mycket enklare att felsöka då .. chansade för på "böjvecksexsem" dvs kabelbrott i överföringen mellan dörr och A-stolpe men tyvärr så mäter alla kablar bra från låskistan till kontakteringen i dörren ..

Användarvisningsbild
racepeter
Erfaren
Namn: Peter Walfridsson
Kör: Mondeo st200.Sierra p100 turbo.
Medlemsnummer: 461

Inlägg av racepeter »

Hade samma fel på min.kopplade bort kontaktstycke dörr efter dörr så att 3dörrar alltid var kopplade.när jag kom till hb.dörr funka låsningen. Bytte den kistan och allt var bra.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk

2 loud
Nybörjare

Inlägg av 2 loud »

har prexis konstaterat att högerfram dörr nog är spöket ,,, trycker man in dvs låser den manuellt genom att trycka in handtaget så funkar det som det ska ... "mummel" fortfarande förbryllad över att öppet indikeringen inte funkar på förarsidan men det går och leva med ,,, åkte runt ett par dagar utan låskista i dörrn dvs jag fick sitta och hålla i dörren SPECIELLT i högersvängar ,,, visserligen en automat men stryrservoväxeln är paj och dom är allt annat än smidiga att baxa runt med en hand i kurvorna när den ena handen är upptagen med att behålla dörren kvar i karossen :-) ,, ska se om jag hinner byta högersidan ikväll återkommer med resultat .. men är det någon som har nån idé på öppetindikeringen på förardörren tar jag tacksam emot tips innan dörrsidan åker på igen

Användarvisningsbild
racepeter
Erfaren
Namn: Peter Walfridsson
Kör: Mondeo st200.Sierra p100 turbo.
Medlemsnummer: 461

Inlägg av racepeter »

Min indikerade inga öppna dörrar så troligen 2 separata system.

2 loud
Nybörjare

Inlägg av 2 loud »

racepeter skrev:Min indikerade inga öppna dörrar så troligen 2 separata system.

Hmm irriterande att inte se nått fel än så länge ,, utan denna strömbrytare intakt så funkar ju heller inte larmet ,,

Skriv svar