Ac kyler inte

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Limmet
Erfaren
Namn: Kalle
Kör: Mondeo 2.0 tdci

Ac kyler inte

Inlägg av Limmet »

Hej
Har ett problem med min ac som jag inte blir klok på, när allt är på så kommer ingen kyla men när jag tvångskör reläet i säkringsboxen (R3) så blir röret in i kupen kallt. Kan det vara så att reläet är kasst och inte drar eller kan det bero på att det är för lite media i systemet så att någon tryckgivare inte öppnar och då drar reläet.?

Mondeo mk4 -08

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Blir bara röret kallt eller kommer det även väldigt bra kyla I kupen ? Om du får kylsskåps kallt I kupen så har du nåt elfel om inte så för lite gas.

Limmet
Erfaren

Inlägg av Limmet »

Har varit ifrån tråden ett tag. Jag lämnade in bilen på service här om dagen det var dags för 16000 milarservice :Odd: bad då dom att även kolla ac:n och felsöka den, domen blev då trasig ac kompressor. Att jag inte fick en hjärtinfarkt när de berättade vad priset på en ny var så kommer jag aldrig att få en, 8500kr ???? måste ju ha varit ett skämt??:confused: Vad jag kan se så snurrar inte magnettryckplattan eller vad det nu heter när ac:n är på, men det som jag mest tycker är konstigt är att inte fläkten hoppar igång, den borde väl gå även att kompressorn är kass eller? vad jag förstår när man läser andra forum om just ac komp så ska det mycket till innan den ger upp(??) Jag vill nästan ha det till att det är ett elfel istället eller vad tror ni?

Förresten finns det några säkringar inne i bilen som man kan kolla?

Tack å bock.

Limmet
Erfaren

Inlägg av Limmet »

Efter att ha varit ute och studerat och pillat lite är jag än mer säker på elfel jag tänker så här; innan jag lämnade in den för diagnostik så tvångskörde jag ac-reläet märkt R3 kompressor gick och röret in till kupen blev kallt, vågade dock inte prova så länge eftersom jag inte visste om det fanns media samt olja i systemet.

Nu efter att den varit inne så provade jag samma sak men körde den längre tid efter som jag nu visste att det fanns media samt olja, kompressorn hoppar igång,magnetskivan snurrar och det blir snorkallt i bilen. Om det nu är så att komp är kass så borde man ju inte kunna tvångsköra den och att den drar magneten och funkar? eller? jag kan bara få det till att det är elfel.

getsome
Legend

Inlägg av getsome »

Startar din kylarfläkt när du slår igång AC:n ? , om inte så är felet där , fläkten måste gå för att kompressorn ska starta. Du kan även ha ett kabelbrott mellan PCM och relä till AC

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Om det är så att kompressorn är kass så är det garanterat tryckplattan och remhjulet som är uppslitet.
Det finns renoveringssatser med ny tryckplatta och nytt remhjul till många av kompressorerna. Dock finns det inte till t.ex Focus ST.
Där kostar en ny kompressor runt 7-8kkr.
Det kan gå att shimsa om dom om tryckplattan inte är för sliten.
/Keller

Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Limmet
Erfaren

Inlägg av Limmet »

Under de 5 minuter som jag tvångskörde kompressorn så gick inte fläkten. Fläkten funkar den har jag provat alltså direkt på fläkten(efter den lilla dosan). Kanske är dosan det är fel på.

Limmet
Erfaren

Inlägg av Limmet »

getsome skrev: fläkten måste gå för att kompressorn ska starta. Du kan även ha ett kabelbrott mellan PCM och relä till AC
Jodå visst var det kabelbrott. For runt lite på nätet och hittade en med liknande problem läs här http://www.talkford.com/topic/197899-p0 ... ower-dead/

Det visade sig att den lilla ljuslila kabeln som går till fläkten var av vid en "y korsning" under luftburken. klippte bort en 15cm och satte dit en ny bit. Men som jag fattar det när jag läser den länkade tråden så måste bilen in på DTC nollning, har jag uppfattat det rätt?

getsome
Legend

Inlägg av getsome »

Tror inte du behöver nolla koderna men jag kan ha fel.

Limmet
Erfaren

Inlägg av Limmet »

Sen är ju frågan var PCM:en sitter någon som vet?

getsome
Legend

Inlägg av getsome »

Vänster hjulhus , av alla korkade ställen att stoppa in en vital komponent...

Limmet
Erfaren

Inlägg av Limmet »

Ja det var ju ett smidigt ställe att sätta den på.

Limmet
Erfaren

Inlägg av Limmet »

Ac:n har nu hoppat igång och kyler??!!?? rätt märkligt, fungerade inte alls kvällen innan då jag bytte ut kabeln men igår efter att har kört 20 mil så kom den igång. Har varit å ryckt i kablar för att se om det är fler ställen det är kabelbrott på men den kyler så fint på. Kan inte säga varför det blev så.. Men men nu funkar det.
Så nu återstår bara att åka till verkstan å sälja den utbytta kabeln för 8500:- Kanske lite dyrt men det är en väldigt exklusiv kabelsnutt :) haha.

Skriv svar