Byte av vindruta

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
peji
Nybörjare
Namn: Per Johnsson
Kör: Mondeo ST200....2 st....

Byte av vindruta

Inlägg av peji »

Efter en mindre intelligent miss, har jag fått byta motorhuv och behöver byta vindrutan. Kärvande spärr till huven och huven var inte i låst läge gjorde att huven blåste upp på vindrutan under färd..... :banghead:

För dyrt för mig att lämna in (har bara trafikförsäkring också), 6800 kr för elrutan och 4800 kr för vanlig ruta.

Jag undrar om någon har bytt rutan själv och om det är något man ska låta bli eller är det relativt enkelt??

Håller på att kolla var man köper en ruta billigast, tips emottages tacksamt!!

Ska vara till en ST200 2000 årsmodell, men det är väl samma ruta till alla Mondeo där. Skillnaden är väl bara med elslingor eller utan.

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Rutan är limmad så den är inte världens enklaste grej att byta. Teckna halvförsäkring och vänta 1 månad och lämna in på försäkringsbyte. Alt 2 : Billigast blir att ta rutan från skroten , men då får du skaffa ett wire verktyg att ta bort den med samt ni får vara 2 pers vid montering/demontering , limma dit den kan du göra med biltemas vindrutetätning (låt stå 2 dygn så det får härda) alt nåt starkt silikon.

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Sen är det inte säkert att slingorna fungerar i en begagnad ruta.
Hade nog gjort som Raffe sa på alternativ 1.

Tänk bara på att vissa försäkringsbolag kan man bara öka sin försäkringsklass hur som, men inte sänka den innan avtalstiden är slut.
/Keller

Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Skriv svar