Kamremsbyte ford mondeo 1,6 -99
-
redbeard
- Nybörjare
- Namn: affe rask
- Kör: ford bmw audi
Kamremsbyte ford mondeo 1,6 -99
Tänkte byta kamrem nu i helgen men inte hittat någon rephandbok.. Finns det någon sida på nätet där man kan hitta skisser? det är främst hur man "nollar" motorn jag är ute efter
Tags:
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Kamaxlarna har riktigt frästa spår i bakkanten där man stoppar in ett 5mm plattjärn alternativt ett par 5mm sexkants nycklar för att låsa dom.
För att nolla vevaxel finns det en markering på remskivan som ska ställas mitt för en nock på motorblocket.
Ett bra tips är även att skaffa eller låna en reparationshandbok med utförlig beskrivning och bilder brukar gå att hitta för en billig slant på tex Tradera.
Här en skiss över kamremmen på den motorn. http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
Allmänna rekommendationen är med att alltid med byta spännrulle som vattenpump, som där är i stort samma jobb.
Ett litet tips till: Lossa vevaxelbulten som håller nedre remskivan innan du börjar lossa motorfäste osv. Enklaste sättet är att lossa höger framhjul, lägga i växel och be någon ställa sig stadigt på bromsen medan man själv lossar bulten.
Såvida man inte har tillgång till muttermaskin förstås.
För att nolla vevaxel finns det en markering på remskivan som ska ställas mitt för en nock på motorblocket.
Ett bra tips är även att skaffa eller låna en reparationshandbok med utförlig beskrivning och bilder brukar gå att hitta för en billig slant på tex Tradera.
Här en skiss över kamremmen på den motorn. http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
Allmänna rekommendationen är med att alltid med byta spännrulle som vattenpump, som där är i stort samma jobb.
Ett litet tips till: Lossa vevaxelbulten som håller nedre remskivan innan du börjar lossa motorfäste osv. Enklaste sättet är att lossa höger framhjul, lägga i växel och be någon ställa sig stadigt på bromsen medan man själv lossar bulten.
Såvida man inte har tillgång till muttermaskin förstås.