hjullager och nav fram Mondeo 1999
-
Coromant
- Erfaren
- Namn: Patrik jigsäter
- Kör: Mondeo
hjullager och nav fram Mondeo 1999
Efter som jag har ett något skevt nav vänster fram på min Mondeo 1999 så har jag beställt ett nytt hjullagerhus med nav från skroten.
Bilen det har suttit på har gått 4500mil vilket inte är så farligt.
När jag känner på det begagnade navet löst på arbetsbänken så glappar det ytterst lite. Min tanke var att slippa krångla med att byta lager och köra på det med en gång. Vad rekommenderar ni här på forumet, bör jag byta lagret eller kan jag köra ändå? Jag vet inte hur mycket "glapp" det ska vara på ett lager som gått några tusen mil. Ett nytt lager glappar ju inget.
Tack på förhand!
Bilen det har suttit på har gått 4500mil vilket inte är så farligt.
När jag känner på det begagnade navet löst på arbetsbänken så glappar det ytterst lite. Min tanke var att slippa krångla med att byta lager och köra på det med en gång. Vad rekommenderar ni här på forumet, bör jag byta lagret eller kan jag köra ändå? Jag vet inte hur mycket "glapp" det ska vara på ett lager som gått några tusen mil. Ett nytt lager glappar ju inget.
Tack på förhand!
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Visserligen låter det som väldigt lågt miltal men uppvisar ändå litet glapp så förstärks detta på bilen, skulle jag i alla fall rekommendera att byta det lagret.
Speciellt då du nu även har det på bänken och du får ett nytt SKF lager för endast 300 riksdaler inkl frakt, en sida jag bara har mängder positiva erfarenheter av.
http://www.reservdelar24.se/skf-1362379.html
Speciellt då du nu även har det på bänken och du får ett nytt SKF lager för endast 300 riksdaler inkl frakt, en sida jag bara har mängder positiva erfarenheter av.
-
Coromant
- Erfaren
- Namn: Patrik jigsäter
- Kör: Mondeo
Ok! har du några bra tipps på hur man får lös segringen som låser lagret på insidan? jag har hydralpress så i med nytt lager fungerar fint. Men den där jäkla fastrostade låsningen är omöjlig att rubba. Sist tog det mig 1 timme och två trasiga tänger.Peter H skrev:Visserligen låter det som väldigt lågt miltal men uppvisar ändå litet glapp så förstärks detta på bilen, skulle jag i alla fall rekommendera att byta det lagret.
Skickat från min MediaPad 10 Link+ via Tapatalk
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Hmm,, vet just dessa moment att få loss segringen kan ge sina gråa hår,, och har inga direkta mer tips än rostlösning, knacka med mindre huggmejsel. Så har jag fått bort dom flesta envisa sådana.
Kanonbra med pressverktyg,, har dock vid dom fåtal tillfällen vid dylika jobb diverse manuella i och urdragnings avdragare, som med gör sitt jobb...
Kanonbra med pressverktyg,, har dock vid dom fåtal tillfällen vid dylika jobb diverse manuella i och urdragnings avdragare, som med gör sitt jobb...