Mondeo, startar ej.
-
Simon
- Nybörjare
- Namn: Simon
- Kör: Audi S3
Mondeo, startar ej.
En mondeo 2002 mk3 2.0l som inte startar.
Dog under färd. motorn är enligt serviceboken bytt för ca 5000 mil sedan
När man virider på nyckeln hostar motorn till i ett par sekunder, sedan dör den.
Går att hålla vid liv längre om man ger mycket gas och pumpar med gasen.
dock ryker den väldigt mycket och luktar oförbränd bensin.
Det som är felsökt:
-Felsökning ger inga felkoder
-Spjällhus bytt ink. givare
-ECU/PCM bytt med omkodning av nycklar
-Nollat PCM´n både via datorn och manuellt (Kopplat ihop plus och minus mer än 10 min).
-Kamaxelgivare bytta 2st
-Fuelrailen demonterad med spridarna, ger brännsle.
-Tändstiften har fin gnista
-Brännslepumpen kontrollerad
-Insuget, demonterat virvelspjällen och pluggat hålen för axeln.
Börjar få slut på ideer. Värdena i datorn ser normala ut. Ser att pats-systemet accepterar nyckeln, alltså inte startspärren. Ser att kamaxelgivare ger normala värden, även spjället ger normala värden. Tacksam för hjälp
Dog under färd. motorn är enligt serviceboken bytt för ca 5000 mil sedan
När man virider på nyckeln hostar motorn till i ett par sekunder, sedan dör den.
Går att hålla vid liv längre om man ger mycket gas och pumpar med gasen.
dock ryker den väldigt mycket och luktar oförbränd bensin.
Det som är felsökt:
-Felsökning ger inga felkoder
-Spjällhus bytt ink. givare
-ECU/PCM bytt med omkodning av nycklar
-Nollat PCM´n både via datorn och manuellt (Kopplat ihop plus och minus mer än 10 min).
-Kamaxelgivare bytta 2st
-Fuelrailen demonterad med spridarna, ger brännsle.
-Tändstiften har fin gnista
-Brännslepumpen kontrollerad
-Insuget, demonterat virvelspjällen och pluggat hålen för axeln.
Börjar få slut på ideer. Värdena i datorn ser normala ut. Ser att pats-systemet accepterar nyckeln, alltså inte startspärren. Ser att kamaxelgivare ger normala värden, även spjället ger normala värden. Tacksam för hjälp
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Skulle kunna röra sig om raserad katalysator och brukar märkas att motorn liksom har svårt att få ut avgaserna, där det med brukar skramla rätt bra om man bankar med handen på katalysatorn.
Provstarta även med startgas i motorns insug och tänder den då till råder klart bränslerelaterat problem, men då den öppenbart går tokfett är nog inte detta problemet.
Nästa förslag är som sagt att kontrollera kompressionen på samtliga cylindrar, där det direkt visar sig om något hänt med kamkedjan.
Provstarta även med startgas i motorns insug och tänder den då till råder klart bränslerelaterat problem, men då den öppenbart går tokfett är nog inte detta problemet.
Nästa förslag är som sagt att kontrollera kompressionen på samtliga cylindrar, där det direkt visar sig om något hänt med kamkedjan.
-
Simon
- Nybörjare
Okey. Så här ser det ut efter dagens mek: knackade på katten. Den lät bra. Delade rören strax innan och provade starta. Missar ju en sensor men ingen som påverkar motorn. Ingen skillnad förutom ett högt smattrande. Kollade kompen. Inget avvikande och bra värde på alla cylindrar. Bytte fuelrailen och spridarna. Ingen skillnad. Bytte tändspole, kablar och Kallstartsventil, ingen skillnad. Tryckte plattan i mattan för att förhindra att bensinpumpen skulle gå och vred på nyckeln. Inget. Vilket förväntades. Vred åter igen på nyckeln utan gas och då inget heller. Provade då att, i brist på startas, spruta in bensin med en blomspruta vid spjället. Och det hostar den igång och tänder på. Alltså ett bränsleproblem. Men vad. Den öppnar spridarna precis när startmotorn snurrar. Sen öppnar den inte mer. Vad kan det bero på? Tycker jag bytt och testat allt som har med styrningen av pulsen till spridarna att göra? Alla idéer och tips mottages tacksamt.
-
Simon
- Nybörjare
Hade inget uttag på den gamla fuelrailen, men har på den nya. Har faktiskt inte mätt trycket än men det är nästa steg. När jag körde den gamla fuelrailen externt så kollade jag bara att spridarna öppnade, vilket de gjorde. Men jag vet ju inte om de öppnar mer än en gång. I morgon monterar jag tryckklocka på railen. Då vet vi säkert. Det första som gjordes var för övrigt att sätta i en ny pump och byta bränslefilter. Blåste även rent brännsleledningarna och rengjorde tanken.
-
Simon
- Nybörjare
Mitt bränsletrycket är lågt. Ca 1.15 bar. Rätta mig om jag har fel men ska inte trycket ligga på 1.8-2.2? Bytte pump för andra gången ingen skillnad. Om pumpen funkar och går, vart tar trycket vägen? Returen sitter ju vid filtret men ledningarna går ju vidare bak till en box. Är det en form av canister? Finns det någon backventil eller liknade som ställer till det för mig?
-
Simon
- Nybörjare
Slutet på problemet. Efter att kopplat förbi både bränslefilter och retur märktes det fortfarande ingen skillnad av tryck i railen. Efter att funderat en stund och tänkt lite från ett annat håll så gick jag på vakumklockan på railen. Satte vakum på den. I då gick bilen annorlunda. Den startade inte men hostade till lite längre. Funderade på om det kunde vara en vakumläcka vi plenum. Började spruta startas runt plenum. Inget. Plockade ur stiften och såg att de var blöta. Blåste rent stiften och även cylindrarna. Vips gick bilen igång. Rök som f*n och gick orent, men efter ca tio min gick den normalt igen. Den hade alltså surnat rejält.