Börjar nu bli lite less på min bil.
Efter Generatorhaveriet, så blev det till slut helt ny 120a Generator.
Nu lyser inga felkodslampor, men när jag står stilla och försöker varva så varvar den bara strax över 4000, där tar det stopp.
När jag sedan släpper på gasen så sjunker varvtalet, ibland dör den.
Ibland är det något som tjuter ifrån motorn.
Inget konstigt i övrigt, när jag kör varvar den sällan över 3000, så vet ej hur den varvar ordentligt då.
P0012 Variabla ventiler inloppskamaxel, ventiler öppnar för sent, bank 1
Är felkoden jag får??
Troligtvis styrningen till ventilerna i insuget. Denna motorn är i grunden en 12 ventilare under 3000 varv efter det öppnas 12 ventiler till (elektriskt via en vire som som kommer från en silvrig låda) detta är ett vanligt fel på V6orna som går att fixa.. googla mondeo imrc så får du mycket info.
Tack för info.
Kräver tydligen lödning som inte är min starka sida :/
Är det någon fara om jag försöker låsa wiren så dom extra alltid är öppna? Påverkar det något negativt?
Redan lagt ut mer i reparationer än bilen är värd, på väldigt kort tid
Kommer ha dåligt bottenvrid bara tror jag.. orkar du mecka ur boxen och skicka till mig samt pyntar returfrakt så kan jag kolla på den och se om den går att rädda för en billig peng.
Är bilen körbar utan den?
När jag körde idag så växlade den ner vid en uppförsbacke pch varavade upp till över 5000 varv.
Står jag stilla varvar den bara strax över 4000, sen blir det som varvstopp :/
Kan helt enkelt vara inproggat att den inte kan varva mer än 4k i tomgång.. lossa locket till imrc och be någon gasa till 4k och se om kuggarna rör sig.. om inte så behöver imrcn fixas.. min förra V6a bröla som en älg när väl imrcn hängde sig och drog skitdåligt efter 3500 varv
Vilka problem man kan skapa sej Det är väl bara att lägga i "1" och bränna iväg till rödmarkeringen. Varvtalsstopp brukar finnas i N och P för att inte någon ska få för sej att varva 6500 varv och lägga i D .