Motorfel
-
HasseP
- Erfaren
- Namn: Hans Petterson
- Kör: Mondeo
Motorfel
Hej alla ni som är kunniga på felmeddelanden
Det började med att jag fick felkod P2463 och jag var på verkstad för åtgärd
efter två veckor samma sak igen plus att det kom P246C och motor gick in i limit mod tillbaka till dom för åtgärd, fick till svar att det var dax för byte av partikelfilter, fick tag på ett begagnat från en bil som bara hade gått 8000 mil
bytte filter och fick motor återställd detta var i 28/12-17 och nu i dag så åkte jag min första resa över två mil och fick larm om motorfel men ingen motorlampa som tändes och efter det när jag kom fram så avläste jag Odb2 men inga fel och nästa gång jag startade finns inga fel och ingen infolampa lyser
Vad kan det vara hur vet jag om den regenererar hur märker man det en del bilar har ju en lampa som "talar"om det vad heter den ventilen som ska pytsa in diesel till filtret om det är fel på den så borde väl den ha en egen felkod
HJÄLP
Det började med att jag fick felkod P2463 och jag var på verkstad för åtgärd
efter två veckor samma sak igen plus att det kom P246C och motor gick in i limit mod tillbaka till dom för åtgärd, fick till svar att det var dax för byte av partikelfilter, fick tag på ett begagnat från en bil som bara hade gått 8000 mil
bytte filter och fick motor återställd detta var i 28/12-17 och nu i dag så åkte jag min första resa över två mil och fick larm om motorfel men ingen motorlampa som tändes och efter det när jag kom fram så avläste jag Odb2 men inga fel och nästa gång jag startade finns inga fel och ingen infolampa lyser
Vad kan det vara hur vet jag om den regenererar hur märker man det en del bilar har ju en lampa som "talar"om det vad heter den ventilen som ska pytsa in diesel till filtret om det är fel på den så borde väl den ha en egen felkod
HJÄLP
-
Joabor
- Veteran
- Namn: Joakim Börjesson
- Kör: BMW 220d Gran Tourer X-drive -18
Hej,
Jag misstänker att jag har samma problem. Motorlampan tändes och enligt verkstaden behövde dom starta partikelfilterrengöringen och det fungerade. Nu har motorlampan tänds igen. Jag har inte läst ut någon felkod ännu, jag har däremot inga problem att bilen går in i limpmod (nu utmanar jag ödet). Vad betalade du för att byta ångventilen?
Jag misstänker att jag har samma problem. Motorlampan tändes och enligt verkstaden behövde dom starta partikelfilterrengöringen och det fungerade. Nu har motorlampan tänds igen. Jag har inte läst ut någon felkod ännu, jag har däremot inga problem att bilen går in i limpmod (nu utmanar jag ödet). Vad betalade du för att byta ångventilen?
S-Max 2.2 TDCi aut. Titanium -12.
-
Joabor
- Veteran
Har testat en statisk regenerering via Forscan men får felmeddelande att processen har avbrutits. Har nu nollställt DPF learning values (jag vet att man inte ska göra detta) och nollställt alla felkoder. Har också blandat i en flaska dieselpartikelfilterrengöring. Ska bli intressant och se om den börjar göra en regenerering av sig självt.
-
Joabor
- Veteran
Har nu kört en nollställning av DPF learning values.
Se denna tråd.
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=86404
Var ute och körde tills DPF var upp i ca 65% sotning. Åkte hem och körde en tvingad regenerering men processen avbröts och sotvärdet sjönk till 19%. Såg lite snabbt att Cat12 temperaturen var uppe i över 600 grader. Har ännu inte testat om bilen startar regenerering av sig självt ännu.
Se denna tråd.
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=86404
Var ute och körde tills DPF var upp i ca 65% sotning. Åkte hem och körde en tvingad regenerering men processen avbröts och sotvärdet sjönk till 19%. Såg lite snabbt att Cat12 temperaturen var uppe i över 600 grader. Har ännu inte testat om bilen startar regenerering av sig självt ännu.
-
Joabor
- Veteran
Hoppsan fel tråd, sorry.
Fortsätter i denna tråd istället.
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=86698
Fortsätter i denna tråd istället.
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=86698
-
Mr.Helgason
- Nybörjare
- Namn: Gisli Helgason
- Kör: Ford
Re: Motorfel
Tja. Nu har jag vart i precis samma sits som du. Lagt massa pengar på rengöring av partikelfilter o nu senast byte av bränsleförångare. Motorlampan tänds o bilen går i felsäkert läge. Vad var problemet till slut hos dig. Jag kör S-Max 2.2 tdi tror jag den heter.