Konstiga fel kanske jord fel???? Tdic 2,2
-
opel_linus
- Erfaren
- Namn: Linus Lindgren
- Kör: beror på vad som är helt nu sierra
Konstiga fel kanske jord fel???? Tdic 2,2
Tjenare.
Blir lite krångligt nu att förklara men fråg gärna om det är något oklart.
Bilen är en 06a Mondeo tdci 2,2.
Vi köpte bilen för lite över ett år sedan och visste då att egr ventilen hade blivit rengjord och vi kände lättare ryckningar vid kall körning.
Kort där efter tändes glödlampan (blinkade) och bilen gick i limphome.
Höll på ett tag men sedan kom minusgraderna och motorn gick som en dröm igen.
Höll sig hela vintern men på våren var det dags igen. Rengjorde egr igen och bilen gick hyggligt ett tag för att börja strula igen.
Sen fick vi en ABS lampa som började tända sig och släcka sig under slutet av sommaren. Inget mer med det utan tänkte att en givare var dålig, eller hjullagret hö fram som var kasst!
Bytte hjullager och då slocknade lampan i 3 mil för att tända sig igen.
Lös som oftast men slocknade ibland.
Ja men nu skulle bilen få sig en stor service. Och egr ventil var beställd..
Efter bytet gick bilen som en dröm igen men ABS hade jag inte fixat.
Men några månader senare var det dax för egr igen..
Nu var jag lite tröt på bilen och bes började närma sig.
Jag släckte felkoder inför bes och sket i ABS problemet. Men lagom till bes manen körde in i hallen slocknade ABS lampan och bilen gick igenom utan anmärkning då lampan ej tände sig igen även om bes manen försökte få den att lysa igen. 50m från bes lös den som vanligt igen..
Någon månad efter bes då började hastighets mätaren slockna. Motorn gick då extremt dåligt då på lägre varv. Gick inte köra på 5 och 6 växel om det inte gick över 2000varv minst..
ABS och motorlampan lös lite till och från ändå men varje gång hastighetsmätaren dog lös iallafall ABS lampan som nästan lyste konstant nu.
Men för några veckor sedan slog kylan på ordentligt och jag har inte haft ett ända problem med något alls med bilen. Inga lampor ingen konstig gång och inga enheter som lagt ner alls. (Bränsle mätaren har tänt lampan långt innan tom tänkt).
Jag har haft mina tankar kring jord fel eller kanske en styrbox? Eller kan det vara en ensam givare som kan påverka allt detta?
Tidigare har jag alltid trott det varit flera olika fel men när precis allt börjar funka utan minsta problem bara över en natt tror jag nu mer på en sak som påverkar allt detta!!
???
Felkoder som utlästes lyder som följer: från meko diagnostic,
P0100 luftflödeskrets massa eller volym, (möjliga orsaker lmm, motorstyrdon)
P0405 avgasrecirkulationgivare A låg signal,
P0500 körhastoghetsgivare A (möjliga orsaker motorstyrdon, givare)
C02D0 farthållare kommandokopplare resistans utanför område,
P02D0 okänd felkod, (möjlig orsak insprutare, motorstyrdon, givare)
P3900 kanaxelpositionsgivare B-krets bank 2
Broms ABS:
C1165 hjulvarvtalssensor hb ingångskretsfel
C1145 hjulvarvtalssensor hf ingångskretsfel
B1342 ECU fel, (möjliga orsaker motorstyrdon ABS)
Slr instrument:
U1262 scp (j1850) kommunikationsbussfel,
U2200 ogiltiga tripmätar data,
Blir lite krångligt nu att förklara men fråg gärna om det är något oklart.
Bilen är en 06a Mondeo tdci 2,2.
Vi köpte bilen för lite över ett år sedan och visste då att egr ventilen hade blivit rengjord och vi kände lättare ryckningar vid kall körning.
Kort där efter tändes glödlampan (blinkade) och bilen gick i limphome.
Höll på ett tag men sedan kom minusgraderna och motorn gick som en dröm igen.
Höll sig hela vintern men på våren var det dags igen. Rengjorde egr igen och bilen gick hyggligt ett tag för att börja strula igen.
Sen fick vi en ABS lampa som började tända sig och släcka sig under slutet av sommaren. Inget mer med det utan tänkte att en givare var dålig, eller hjullagret hö fram som var kasst!
Bytte hjullager och då slocknade lampan i 3 mil för att tända sig igen.
Lös som oftast men slocknade ibland.
Ja men nu skulle bilen få sig en stor service. Och egr ventil var beställd..
Efter bytet gick bilen som en dröm igen men ABS hade jag inte fixat.
Men några månader senare var det dax för egr igen..
Nu var jag lite tröt på bilen och bes började närma sig.
Jag släckte felkoder inför bes och sket i ABS problemet. Men lagom till bes manen körde in i hallen slocknade ABS lampan och bilen gick igenom utan anmärkning då lampan ej tände sig igen även om bes manen försökte få den att lysa igen. 50m från bes lös den som vanligt igen..
Någon månad efter bes då började hastighets mätaren slockna. Motorn gick då extremt dåligt då på lägre varv. Gick inte köra på 5 och 6 växel om det inte gick över 2000varv minst..
ABS och motorlampan lös lite till och från ändå men varje gång hastighetsmätaren dog lös iallafall ABS lampan som nästan lyste konstant nu.
Men för några veckor sedan slog kylan på ordentligt och jag har inte haft ett ända problem med något alls med bilen. Inga lampor ingen konstig gång och inga enheter som lagt ner alls. (Bränsle mätaren har tänt lampan långt innan tom tänkt).
Jag har haft mina tankar kring jord fel eller kanske en styrbox? Eller kan det vara en ensam givare som kan påverka allt detta?
Tidigare har jag alltid trott det varit flera olika fel men när precis allt börjar funka utan minsta problem bara över en natt tror jag nu mer på en sak som påverkar allt detta!!
???
Felkoder som utlästes lyder som följer: från meko diagnostic,
P0100 luftflödeskrets massa eller volym, (möjliga orsaker lmm, motorstyrdon)
P0405 avgasrecirkulationgivare A låg signal,
P0500 körhastoghetsgivare A (möjliga orsaker motorstyrdon, givare)
C02D0 farthållare kommandokopplare resistans utanför område,
P02D0 okänd felkod, (möjlig orsak insprutare, motorstyrdon, givare)
P3900 kanaxelpositionsgivare B-krets bank 2
Broms ABS:
C1165 hjulvarvtalssensor hb ingångskretsfel
C1145 hjulvarvtalssensor hf ingångskretsfel
B1342 ECU fel, (möjliga orsaker motorstyrdon ABS)
Slr instrument:
U1262 scp (j1850) kommunikationsbussfel,
U2200 ogiltiga tripmätar data,
-
opel_linus
- Erfaren
- Namn: Linus Lindgren
- Kör: beror på vad som är helt nu sierra
ABS problem och hastighetsmätar problem och motor som gick som en potta skit har nu förhoppningsvis löst sig efter byte av 2st ABS givare. Felen har ju inte hålt något mönster mer en att motorn bara gått dåligt samtidigt som hastighetsmätaren lagt av.
Tänkte detta kan vara bra info åt någon annan som får liknande problem.
Egr problem finns dock kvar även om det inte är några större problem just nu.
Fast egr en är ju bara 6mån ca.
Tänkte detta kan vara bra info åt någon annan som får liknande problem.
Egr problem finns dock kvar även om det inte är några större problem just nu.
Fast egr en är ju bara 6mån ca.