Varvtalet rusar när kopplingen trycks ner - Ford Mondeo 04 Kombi
-
SgtEriksson
- Nybörjare
- Namn: Kristoffer Eriksson
- Kör: Ford Mondeo
Varvtalet rusar när kopplingen trycks ner - Ford Mondeo 04 Kombi
Hej
Bil: Ford Mondeo 04
Har problem med att varvtalet rusar när jag trycker ner kopplingen, både när jag ska stanna och växla. Varvtalet brukar gå upp till 2000-3000 varv i någon sekund för att sedan gå ner i tomgång
*När jag ska stanna så hjälper det att tvinga bilen att komma ner i dragläge, då rusar inte motorn.
*Dock känns det som när jag kör att bilen går framåt lite av sig självt. Tex om jag ska köra i nerförsbacke och lägger i en lägre växel så kan den hoppa till lite lätt när den gått ner runt 2900 varv och därefter börja att accelerera. Inte fort, men den saktar inte längre ner på samma sätt, såvida jag inte trycker på bromsen. Märker även när jag tex på motorväg hamnar bakom ett fordon och släpper gasen så rullar jag oftast ikapp. (troligen samma fel)
Någon som vet vad som kan vara fel? Är det kanske tomgångsmotorn som gått sönder?
Bil: Ford Mondeo 04
Har problem med att varvtalet rusar när jag trycker ner kopplingen, både när jag ska stanna och växla. Varvtalet brukar gå upp till 2000-3000 varv i någon sekund för att sedan gå ner i tomgång
*När jag ska stanna så hjälper det att tvinga bilen att komma ner i dragläge, då rusar inte motorn.
*Dock känns det som när jag kör att bilen går framåt lite av sig självt. Tex om jag ska köra i nerförsbacke och lägger i en lägre växel så kan den hoppa till lite lätt när den gått ner runt 2900 varv och därefter börja att accelerera. Inte fort, men den saktar inte längre ner på samma sätt, såvida jag inte trycker på bromsen. Märker även när jag tex på motorväg hamnar bakom ett fordon och släpper gasen så rullar jag oftast ikapp. (troligen samma fel)
Någon som vet vad som kan vara fel? Är det kanske tomgångsmotorn som gått sönder?
-
SgtEriksson
- Nybörjare
- Namn: Kristoffer Eriksson
- Kör: Ford Mondeo
-
stene
- Nybörjare
- Namn: Stefan Ekström
- Kör: Ford Fiesta
Re: Varvtalet rusar när kopplingen trycks ner - Ford Mondeo 04 Kombi
På min 05-a fick jag veta att rusningen när kopplingen trycks ner är för en spricka i insuget, verkstaden rekommenderar mig att inte reparera då det kostar mer än bilen är värd utan skaffa en annan bil istället
- Mathias-D
- Legend
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 Essex , Ford Capri 2.0 -81 Zetec
- Medlemsnummer: 313
På en Duratec 2.0 bensin? Insug finns på skroten för några hundra och byte går på 20 minuter.
Kostar ca 500 kr om man gör det själv. Inte svårare än att byta bromsbelägg.
Men vill dom köpa nytt insug från Ford för 15 sen lägger på jobb i flera timmar så är det såklart inte värt.
Kostar ca 500 kr om man gör det själv. Inte svårare än att byta bromsbelägg.
Men vill dom köpa nytt insug från Ford för 15 sen lägger på jobb i flera timmar så är det såklart inte värt.
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
-
Ford4Life
- Veteran
- Namn: Rickard Å
- Kör: Volvo V90 D3
Mondeo Mk4 Business Edition - SÅLD - Ort: Härnösand
Märkligt svar från verkstaden, ibland finns det ju inte ens originaldelar att köpa från tillverkaren, då köper dom ju från skroten istället, ser inte riktigt problemet.
Eller om man kan, så byter man själv eller ber nån bekant om hjälp.
Eller om man kan, så byter man själv eller ber nån bekant om hjälp.