Hjälp med felsökning, luktar varmt och bränt (s-max)
-
snowballtwo
- Erfaren
- Namn: Carl A
- Kör: S-max
Hjälp med felsökning, luktar varmt och bränt (s-max)
Hej!
Har en s-max 2008 tdci som snart gått strax över 19000 mil. Idag när jag parkerade bilen efter en kort sväng så luktade det bränt och varmt. Gick runt och kände på fälgarna om något ok hade låst sig, men lukten kom från under huven. Det är en fuktros runt påfyllningsröret/oljestickan, vet inte om det är olja dock, den var inte där förra veckan i alla fall. Såg inte att det runnit någonstans eller någon färsk olja. Det tickade/knäppte mycket när jag stannade också. Typ att avgassystemet (?) blivit varmt och knäpper när det kyls. Lät som att det kom under motorn och under bilen.
Vad kan detta vara och hur ska jag felsöka? Den är servad för en månad sedan ungefär. Kamrem bytt för 1,5 år sedan.
Tacksam för hjälp.
Har en s-max 2008 tdci som snart gått strax över 19000 mil. Idag när jag parkerade bilen efter en kort sväng så luktade det bränt och varmt. Gick runt och kände på fälgarna om något ok hade låst sig, men lukten kom från under huven. Det är en fuktros runt påfyllningsröret/oljestickan, vet inte om det är olja dock, den var inte där förra veckan i alla fall. Såg inte att det runnit någonstans eller någon färsk olja. Det tickade/knäppte mycket när jag stannade också. Typ att avgassystemet (?) blivit varmt och knäpper när det kyls. Lät som att det kom under motorn och under bilen.
Vad kan detta vara och hur ska jag felsöka? Den är servad för en månad sedan ungefär. Kamrem bytt för 1,5 år sedan.
Tacksam för hjälp.
-
Joabor
- Veteran
- Namn: Joakim Börjesson
- Kör: BMW 220d Gran Tourer X-drive -18
Jag skulle tro att det är regenereringen av partikelfiltret som luktar. När den drar i gång stiger tempen till ca 600 grader och då både luktar det och blir väldigt varmt. Det kan vara så att regenereringen drog igång precis innan du parkerade och därför blev hela processen inte färdig.
S-Max 2.2 TDCi aut. Titanium -12.
-
snowballtwo
- Erfaren
- Namn: Carl A
- Kör: S-max
Jag hade den tanken också, men jag har kört bilen i över fyra år och 6000 mil utan att känt den här lukten förut.Joabor skrev:Jag skulle tro att det är regenereringen av partikelfiltret som luktar. När den drar i gång stiger tempen till ca 600 grader och då både luktar det och blir väldigt varmt. Det kan vara så att regenereringen drog igång precis innan du parkerade och därför blev hela processen inte färdig.
Jag körde den idag igen och då kände jag ingen lukt så det kanske är som du säger ändå.