Felmeddelande "transmissionsfel"

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
rostopel
Nybörjare
Namn: Uffe Man
Kör: Mondeo

Felmeddelande "transmissionsfel"

Inlägg av rostopel »

Hej,

Jag kan åka rätt mycket med min Ford Mondeo -08 automat TDCi, men mellan varven får jag upp meddelandet transmissionsfel och bilen går max 80km i timmen. Finns det någon som har en aning om vad felet kan vara ?

Joabor
Veteran
Namn: Joakim Börjesson
Kör: BMW 220d Gran Tourer X-drive -18

Inlägg av Joabor »

Om du uppger vilken låda du har och hur långt bilen har gått blir det lättare att hjälpa dig.

Vad får du för felkoder?

Tips: Jag har läst på andra forum att det kan bero på växellådsoljan som tappar sin viskositet och den börjar då slira och då kan transmissionsfel dyka upp. Detta gäller oftast den 6-växlade AWF21 med momentomvandlare som Ford hävdar aldrig behöver byta växellådsolja, vilket är helt felaktigt och det behöver man inte vara en geni för att förstå. Jag byte själv vid 20 000 mil och oljan var helt svart (ska vara röd).
S-Max 2.2 TDCi aut. Titanium -12.

rostopel
Nybörjare

Inlägg av rostopel »

Joabor skrev:Om du uppger vilken låda du har och hur långt bilen har gått blir det lättare att hjälpa dig.

Vad får du för felkoder?

Tips: Jag har läst på andra forum att det kan bero på växellådsoljan som tappar sin viskositet och den börjar då slira och då kan transmissionsfel dyka upp. Detta gäller oftast den 6-växlade AWF21 med momentomvandlare som Ford hävdar aldrig behöver byta växellådsolja, vilket är helt felaktigt och det behöver man inte vara en geni för att förstå. Jag byte själv vid 20 000 mil och oljan var helt svart (ska vara röd).
Tack för svar :)
Jag vet inte vilken typ av låda det är mer än att den är 6-växlad automat och 130 hk och att bilen är från 2008. Som jag förstår så byter man var 6000:e och den har nog gått 3000mil nu på samma olja. Jag upplever att när jag kör högre hastigheter som t.ex. 110km i timmen i kanske 10 mil så börjar sexans växel gå tungt och den vill växla ner till femmans växel och bilen börjar bli rätt törstig åxå och efter ett tag så kommer felmeddelandet transmisssionfel och bilen går knappt 80 km i timmen då. Stänger jag då av bilen och väntar i 10 minuter så är den som vanligt och felmeddelandet är borta. De kan gå rätt långt emellan gångerna som jag får detta felmeddelande och bilen går 80 km i timmen, de kanske sker några gånger i månaden. Idag har jag åkt 15 mil utan några problem alls.

Jag ska kolla vad jag får för felkoder, tyvärr har jag bara ett instrument från Biltema vilket är inget vidare att läsa ut allt med tycker jag.

rostopel
Nybörjare

Inlägg av rostopel »

Joabor skrev:Om du uppger vilken låda du har och hur långt bilen har gått blir det lättare att hjälpa dig.

Vad får du för felkoder?

Hej igen :)

Dessa felkoder får jag upp på instrumentet.
B2:00<-3
B2:::->2
B2:::->1

Joabor
Veteran

Inlägg av Joabor »

Hmm skulle tro att du har en AWF21 låda som jag, tror dubbelväxlingslådan kom 2010 med faceliften. AWF21 lådan behöver du inte byta växellådsolja var 6000:e mil.

Gå in på http://www.etis.ford.com/ och skriv in ditt reg. nummer så får du fram data om din bil. Du kan behöva regga dig för att det ska fungera (kommer inte ihåg).

Bästa sättet att kolla felkoder är med en moddad ELM327 (OBDII) samt Forscan (mjukvara).

rostopel
Nybörjare

Inlägg av rostopel »

Joabor skrev:Hmm skulle tro att du har en AWF21 låda som jag, tror dubbelväxlingslådan kom 2010 med faceliften. AWF21 lådan behöver du inte byta växellådsolja var 6000:e mil.

Gå in på http://www.etis.ford.com/ och skriv in ditt reg. nummer så får du fram data om din bil. Du kan behöva regga dig för att det ska fungera (kommer inte ihåg).

Bästa sättet att kolla felkoder är med en moddad ELM327 (OBDII) samt Forscan (mjukvara).
Tack så mycket. Har du något bra tips på vart jag kan köpa elm327:an någonstans? :)

rostopel
Nybörjare

Inlägg av rostopel »

Joabor skrev:Hmm skulle tro att du har en AWF21 låda som jag, tror dubbelväxlingslådan kom 2010 med faceliften. AWF21 lådan behöver du inte byta växellådsolja var 6000:e mil.

Hur ser jag om det är en Powershift-låda eller inte ?

Joabor
Veteran

Inlägg av Joabor »

Gällande ELM327 så köpte jag via smaxownersclub.com. Om du ska köpa en ELM se till att det är en modifierad ELM327. Det betyder att den kommunicera med högre hastighet än en vanlig ELM genom att dom har kopplat om några sladdar (här får någon rätta mig om jag har fel).

Om du går in på Etis (efter du har lagt in ditt reg. nummer eller VIN-nummer) så finns det längst till höger en rubrik som heter "Huvudfunktioner" med ett plustecken, tryck på plustecknet så får du se all relevant data för din bil och lite längre ner finns det en rad som det står "Växellåda". Vad står det där?

För mig står det "6-växlad automatväxellåda AWF21 FWD". Detta är den vanliga automatlådan med momentomvandlare.

Deepdiver100
Erfaren
Namn: Tor Bakk
Kör: Mondeo 2L TDCi 2011mod

Inlägg av Deepdiver100 »

rostopel skrev:Tack så mycket. Har du något bra tips på vart jag kan köpa elm327:an någonstans? :)
Det här fungerar knall, bra kvalitet (modified ELM327):
https://tunnelrat-electronics.fwscart.com/USB_Modified_ELM327/p4541936_17045457.aspx

Installerade drivrutiner härifrån:
https://www.silabs.com/products/development-tools/software/usb-to-uart-bridge-vcp-drivers

rostopel
Nybörjare

Inlägg av rostopel »

Joabor skrev:Gällande ELM327 så köpte jag via smaxownersclub.com. Om du ska köpa en ELM se till att det är en modifierad ELM327. Det betyder att den kommunicera med högre hastighet än en vanlig ELM genom att dom har kopplat om några sladdar (här får någon rätta mig om jag har fel).

Om du går in på Etis (efter du har lagt in ditt reg. nummer eller VIN-nummer) så finns det längst till höger en rubrik som heter "Huvudfunktioner" med ett plustecken, tryck på plustecknet så får du se all relevant data för din bil och lite längre ner finns det en rad som det står "Växellåda". Vad står det där?

För mig står det "6-växlad automatväxellåda AWF21 FWD". Detta är den vanliga automatlådan med momentomvandlare.
Hmmm jag hittar ingen sådan rubrik efter att jag skrivit in regnumret. Jag tog en screenshot så du kan se hur det ser ut :)
Bilagor
Screenshot_20180718-143306.png

Joabor
Veteran

Inlägg av Joabor »

Kör på PC så blir det nog rätt. Jag ska ta en skärmdump så kan du se hur det ska se ut.

Joabor
Veteran

Inlägg av Joabor »

Så här ser det ut för mig på en PC.
Bilagor
ford 1.jpg

Deepdiver100
Erfaren

Inlägg av Deepdiver100 »

rostopel skrev:Hmmm jag hittar ingen sådan rubrik efter att jag skrivit in regnumret. Jag tog en screenshot så du kan se hur det ser ut :)
Du måste registrera en användar-konto och logga in för att se detaljerna (detta är gratis).

focus01
Erfaren
Namn: Stefan Wiberg
Kör: Ford galaxy 2,0 tdci

Inlägg av focus01 »

försökte skapa konto men då blev det som oberoende operatör å man kom inte vidare å man va tvungen att registrera företag osv hjälp?

Deepdiver100
Erfaren

Inlägg av Deepdiver100 »

focus01 skrev:försökte skapa konto men då blev det som oberoende operatör å man kom inte vidare å man va tvungen att registrera företag osv hjälp?
Oberoende operatör är korrekt. För Registrerad företagsadress, Företagsnamn och så vidare, anger du whatever, hitta på något, ingen kontroll görs av informationen.

Skriv svar