Instrumentpanel slocknar ibland

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
ford_larsson
Erfaren
Namn: anton larsson
Kör: ford sierra 2,0

Instrumentpanel slocknar ibland

Inlägg av ford_larsson »

Hej! Har en galaxy årsmodell 07 med med problemet att all instrumentering slocknar. Mätarna går i botten och även mittpanelen slocknar. Dock verkar allt fungera som tex ac och sterio, blinkers halv o helljus även att allt e svart. Trodde först jag löst problemet när jag fick mätarhuset renoverat men det verkar kvarstå. Någon som varit med om liknande eller har nån ide om vad det kan va?

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Du har glapp i någon lödning , troligtvis på kontakterna , plocka ut och be någon kunning löda om rubbet

ford_larsson
Erfaren

Inlägg av ford_larsson »

Den är precis renoverad av ett seriöst fötetag så jag tror inte det borde vara fel på panelen.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

ford_larsson skrev:Den är precis renoverad av ett seriöst fötetag så jag tror inte det borde vara fel på panelen.
även seriösa företag kan tabba sig :)

ford_larsson
Erfaren

Inlägg av ford_larsson »

Absolut men är det panelen som e de troliga alltså? Hur får panelen ström? E det via nått relä eller är det nån box som matar den?

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Har dom gett dig något protokoll på hur dom testat ? Kombiinstrument är inte det lättaste att felsöka. Skulle nästan bett dig skicka instrumentet till mig så hade du fått foto på var felet var...

ford_larsson
Erfaren

Inlägg av ford_larsson »

Nej nått protokoll har jag inte fått. Frågade bara om dom kunde hitta nått fel o de hade dom gjort sa dom och det ska ju vara åtgärdat. Ibland kan man köra 15 mil utan att man märker nått fel och ibland kan det vara ganska tätt. Oftast hoppar det igång efter en stund men ibland e det svart länge. Det brukar hjälpa tillfälligt att starta om bilen.

ford_larsson
Erfaren

Inlägg av ford_larsson »

Ni hade rätt. Felet satt fortfarande i panelen. Nu är den fixad och har fått en ny display och allt verkar fungera!

Sigge
Nybörjare
Namn: Per E
Kör: Mondeo-16

Re: Instrumentpanel slocknar ibland

Inlägg av Sigge »

Hej, menar du att felet satt i instrumentpanelen (kombiinstrumentet), och vad är de för display du har bytt? Har samma problem med en Galaxie.

vitaudi
Nybörjare
Namn: Daniel K
Kör: FORD WA6 S-MAX, 2007, WA6 103 kW, 1997 cm3

Inlägg av vitaudi »

Hej! Kapar denna tråd. Har samma problem på på en FORD WA6 S-MAX från 2007. Min IP är dock helt död, hela tiden, och mätarna för varvtal, hastighet och bränsle har fastnat där de stod när den dog. Ljudet från reläerna till blinkers funkar inte heller men själva blinkersen funkar, hel/halvljus likaså. Centerkonsolen med radion fungerar men startar inte upp med bilen utan radion får startas manuellt och är då igång i en timme innan den stänger av sig.

Min lokala verkstad ville inte ta i detta. Vet någon om det finns en firma i närheten av Göteborg som felsöker och som kan reparera instrumentpaneler?

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

svar till er som undrar, är displayen, alltså där hastighetsmätaren sitter, är mkt vanligt med kall lödningar, är framförallt i kontaktstycket

Skriv svar