Varnar ej för låg batterinivå mondeo mk5
- Bargis
- Veteran
- Namn: John N
- Kör: Ford mondeo mk5 2015
Varnar ej för låg batterinivå mondeo mk5
Min mondeo mk5 2015 verkar inte känna av när batterinivån är låg.
Som exempel öser den på dieselvärmaren som vanligt, sen går inte bilen att starta.
Min förra mondeo mk4 2011 sa alltid ifrån dieselvärmaren och varnade alltid på displayen om det var för lite kräm i batteriet och startade alltid.
Varför missar min mondeo detta ?
/John
Som exempel öser den på dieselvärmaren som vanligt, sen går inte bilen att starta.
Min förra mondeo mk4 2011 sa alltid ifrån dieselvärmaren och varnade alltid på displayen om det var för lite kräm i batteriet och startade alltid.
Varför missar min mondeo detta ?
/John
-
cox
- Veteran
- Namn: Micke w
- Kör: Mondeo mk5
Re: Varnar ej för låg batterinivå mondeo mk5
Troligtvis behöver mjukvara uppdateras
Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
- Bargis
- Veteran
Jag får ringa och prata med Ford efter jul, vore skönt om man får ordning på det.
- Bargis
- Veteran
Jag har ännu inte pratat med Ford angående problemet.
Kört bilen till jobbet några dagar efter batteri torsken.
Efter detta är AC panelen avstängd varje gång jag startar bilen, och när jag manuellt startar AC panelen är den på 22 grader.
Känns som att bilen tappat "minnet" ?
Kört bilen till jobbet några dagar efter batteri torsken.
Efter detta är AC panelen avstängd varje gång jag startar bilen, och när jag manuellt startar AC panelen är den på 22 grader.
Känns som att bilen tappat "minnet" ?
-
ricki
- Erfaren
- Namn: Rickard Löfqvist
- Kör: Galaxy -18 AWD
Vet inte vilka års,modeller som berördes. Men har du fått brev från Ford centralt om återkallelse pga batteriproblem? Fått det på vår Galaxy -18, hörde mig för och samma problem gällde alla nya Galaxy, s-Max, mondeo och Edge. Men vet ej vad de menar med ”nya”. Har fått det åtgärdat och de monterade en separat övervakare på batteriet som ska börja stänga av olika system på bilen innan batteriet tar helt slut.
Tycker det hela är en skam ja. De erkänner att de misslyckats med att bilarna drar för mycket ström. Och åtgärdar då bara symptomen och inte problemet. Pinsamt. För oss har det orsakat stora problem under sommarens semestrar med familjen. Innan de åtgärdade symptomen. Hoppas iaf det kommer fungera bättre nu efter åtgärden. Jag måste oavsett fortfarande stödladda någon gång i månaden samt att jag köpt en jumpstarter för att slippa åka runt och vara orolig hela tiden över att inte komma iväg.
Tycker det hela är en skam ja. De erkänner att de misslyckats med att bilarna drar för mycket ström. Och åtgärdar då bara symptomen och inte problemet. Pinsamt. För oss har det orsakat stora problem under sommarens semestrar med familjen. Innan de åtgärdade symptomen. Hoppas iaf det kommer fungera bättre nu efter åtgärden. Jag måste oavsett fortfarande stödladda någon gång i månaden samt att jag köpt en jumpstarter för att slippa åka runt och vara orolig hela tiden över att inte komma iväg.
-
cox
- Veteran
Det är bara en säkring som sitter på kabeln, för bms inget annat. För övrigt lider alla bilar med dieselvärmare av sådana problem. Hade en v70 innan denna mondeo var samma problem tills dom uppgraderade mjukvaran.
- Bargis
- Veteran
Min bil var in för något år sedan och fick någon klutt monterad på batteriet.ricki skrev: ↑sön jan 03, 2021 4:25 pmVet inte vilka års,modeller som berördes. Men har du fått brev från Ford centralt om återkallelse pga batteriproblem? Fått det på vår Galaxy -18, hörde mig för och samma problem gällde alla nya Galaxy, s-Max, mondeo och Edge. Men vet ej vad de menar med ”nya”. Har fått det åtgärdat och de monterade en separat övervakare på batteriet som ska börja stänga av olika system på bilen innan batteriet tar helt slut.
Varnar inte eran bil heller för låg batterispänning?
Jag ska nog också köpa mig en sån jumpstarter, rekommenderar du någon?
- Bargis
- Veteran
Ingen som vet varför ac-panelen är avstängd varje gång jag startar bilen, står alltid på 22 grader när jag startar ac-panelen manuellt oavsett vilken temperatur jag valt innan bilen stängdes av.
Den blev så efter batteri torsken för några veckor sen.
Den blev så efter batteri torsken för några veckor sen.
-
cox
- Veteran
Kan tänka mig att bilen tror att det är lite kräm i batteriet. Är det friskt nu?
Om det är bytt, testa att göra bilen strömlös 15-20 min. Koppla sedan in strömmen igen och ut och kör en sväng. Hjälper inte det nolla bms, och kör en sväng igen.
Om det är bytt, testa att göra bilen strömlös 15-20 min. Koppla sedan in strömmen igen och ut och kör en sväng. Hjälper inte det nolla bms, och kör en sväng igen.
- Bargis
- Veteran
Batteriet byttes i april 2019, jag har underhållsladdat det flera ggr i år. Då jag har fått kortare sträcka till jobbet än tidigare.
Men om det är friskt vet jag vissligen inte.
Hur nollar jag bms ?
Men om det är friskt vet jag vissligen inte.
Hur nollar jag bms ?
-
cox
- Veteran
Enligt Youtube 
Tändning på, blinka med helljus 5 ggn, trampa sedan på bromsen 3 ggn klart

Tändning på, blinka med helljus 5 ggn, trampa sedan på bromsen 3 ggn klart
- Bargis
- Veteran
Tack så mycket !
-
Tummps
- Veteran
- Namn: Timmy A
- Kör: Mondeo 2.0 tdci
Prova koppla ur bms helt och se om det blir bättre.
Skickat från min moto g 5G plus via Tapatalk
Skickat från min moto g 5G plus via Tapatalk
-
Tomas_vartofta
- Veteran
- Namn: Tomas Andersson
- Kör: Ford Edge Vignale -17, Peugeot Expert 2,0 HDI 163 -13, Triumph Spitfire MKIV - 73. Volvo Bm 620 -69. BMW K1200RS -02. Scania P93 -91
- Kontakt:
Lita OT, Vem har lyckats klura ut dessa "Fordknep", tycker att det är lite fräckt. Finns alla dessa knep uppskrivna någonstans??
Ursäkta trådkapningen.
-
cox
- Veteran
Tja! Vet inte hur jag ska tolka ditt svar, men troligtvis någon med lite fritid hittar knep så man slipper besöka en verkstad. Vad menar du med att det är fräckt? Själv tycker jag att det är toppen. Om någon skrivit ner detta så borde det klistras under FAQ kan jag tycka!Tomas_vartofta skrev:Lita OT, Vem har lyckats klura ut dessa "Fordknep", tycker att det är lite fräckt. Finns alla dessa knep uppskrivna någonstans??
Ursäkta trådkapningen.