Dropp från innertaket, mondeo mk4
-
Ford4Life
- Veteran
- Namn: Rickard Å
- Kör: Volvo V90 D3
Mondeo Mk4 Business Edition - SÅLD - Ort: Härnösand
Dropp från innertaket, mondeo mk4
Detta är jättemärkligt och inget stort problem egentligen.
Körde c:a 50 mil med bilen, när jag i princip var framme så droppade det från innertaket ungefär mitt framme vid rutan, kom 3-4 ganska stora droppar sen slutade det.
Aldrig hänt förut och det regnade inte heller eller något, enda jag gjort har varit att spola rutan fram (och bak, men bara nån enstaka gång). Det var säkert lite snö på bilen också som smälte under färden.
Har ju kort i regn ungefär samma sträcka och det har inte droppat något alls då.
Nån som känner igen detta?
Körde c:a 50 mil med bilen, när jag i princip var framme så droppade det från innertaket ungefär mitt framme vid rutan, kom 3-4 ganska stora droppar sen slutade det.
Aldrig hänt förut och det regnade inte heller eller något, enda jag gjort har varit att spola rutan fram (och bak, men bara nån enstaka gång). Det var säkert lite snö på bilen också som smälte under färden.
Har ju kort i regn ungefär samma sträcka och det har inte droppat något alls då.
Nån som känner igen detta?
-
PeterA
- Erfaren
- Namn: Peter Anundsson
- Kör: Ford Mondeo 2,5 t titanium 07a
Re: Dropp från innertaket, mondeo mk4
Hej på min förra mondeo 07a kom det in vatten via antennen på taket i fram . Lyfte bort lamphållaren och där var det blött och det hade runnit in bakom solskyddet på förarsidan också ..bytte antenn sen har det varit torrt .
Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
samma på min,, å samma fel 
-
PeterA
- Erfaren
- Namn: Peter Anundsson
- Kör: Ford Mondeo 2,5 t titanium 07a
Jag hade en 04as förut också som tog in vatten varje gång det regnade. Jag lämnade in bilen på Ford uppsala för den var spritt ny . Det visade sig att fabriken inte silikonat klart vid torpedväggen . Jag fick en ny bil efter många om och men 

- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Påpekar det uppenbara
: Kapillärverkan, eller kapillärkraft https://sv.wikipedia.org/wiki/Kapill%C3%A4rkraft - sånt där man fick sig itutat på biologilektionerna i plugget men nästan glömt
men brukar bli brutalt påmind om ifall man bor i en gammal kåk när man brustit i underhåll - stora springor = det regnar in - extremt smala springor = vattnet binder mot ytorna och kryper in självt utan hjälp av yttre krafter även om glipan inte går att se och tar sig glatt vidare åt alla håll så långt det finns nåt poröst att spridas i (t ex ljuddämpande matta om vi snackar bil). Enda lösningen är att få det absolut 100% tätt (använd aldrig silikon för att täta mot plåt eftersom det avger rostbefordrande ättiksyra vid härdningen, ett klassiskt misstag). Växterna använder fenomenet för att suga upp vatten och näring, våra bilar använder denna grundläggande fysikaliska princip tillsammans med anod och katod för att självförintas inom ramarna för planerad produktlivslängd https://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence, något som tillämpas av i princip alla industriella producenter idag,
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument