Slitage på bakbromsar
Slitage på bakbromsar
Är det här slitaget på bakbromsarna normalt för en Ford Mondeo mk5 som gått 2000 mil och sett ut så länge? Man kan höra att de inte löper helt fint om man kör med rutan nere.
Har fått ett kostnadsförslag av Ford för byte, ca 6000kr...
Har fått ett kostnadsförslag av Ford för byte, ca 6000kr...
- davve d
- Legend
- Namn: David W
- Kör: Focus RS Edition -18
Kuga Active PHEV -25 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Re: Slitage på bakbromsar
Fullt normalt om bilen används sällan eller inte bromsar ordentligt hårt.
Vad är det för årsmodell?
Vad är det för årsmodell?
FORD CLUB SWEDEN - MHRF-Fordonsinspektör
En unik entusiastförsäkring för medlemmar i FCS, kolla pris och villkor på : https://mhrf.se/mhrf-forsakring/
Ford Focus RS Edition 2018
En unik entusiastförsäkring för medlemmar i FCS, kolla pris och villkor på : https://mhrf.se/mhrf-forsakring/
Tror det är 2017 men registrerad feb 2018.
Är det möjligt att byta skivorna själv om man inte har tillgång till något diagnotikverktyg för justering av elektroniska parkeringsbromsen?
Är det möjligt att byta skivorna själv om man inte har tillgång till något diagnotikverktyg för justering av elektroniska parkeringsbromsen?
- davve d
- Legend
- Namn: David W
- Kör: Focus RS Edition -18
Kuga Active PHEV -25 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Då är det säkerligen för den gått så pass lite på snart 3,5 år. Ta en repa och bromsa hastigt och mkt (på en säker plats) och försök bromsa ytan fri från rost först innan ev byte.
Man ska kunna släppa på parkeringsbromsen med ett antal komandon på gas/broms osv men kommer inte riktigt ihåg var jag såg klippet. Kolla youtube.
Jag har belägg och skiva kvar så jag klarar mig ett tag till på min iAWD -16 som gått 6700mil så har inte riktigt satt mig in i bytet.
Man ska kunna släppa på parkeringsbromsen med ett antal komandon på gas/broms osv men kommer inte riktigt ihåg var jag såg klippet. Kolla youtube.
Jag har belägg och skiva kvar så jag klarar mig ett tag till på min iAWD -16 som gått 6700mil så har inte riktigt satt mig in i bytet.
FORD CLUB SWEDEN - MHRF-Fordonsinspektör
Ja jag har bara kört 1000 mil sedan jag köpte den för exakt 2 år sedan, gick som demo hos Ford innan. Vet inte hur skivorna såg ut när jag köpte den. Min är också AWD, riktigt kul att drifta i kurvorna på vintern!
Testade några inbromsningar från ca 100-0 så det skrek från däcken. Blev ingen skillnad. Det tar bara där det är räfflat. De är kanske någon mm lägre i skivan än resten kan man känna med fingret.
Jag får undersöka hur man går tillväga med justeringen av bromsarna. Tänker inte betala 6000kr till Ford när man kan köpa Brembo skivor och belägg för lite över 1000 kr till båda sidor bak. Jobbet är ju inte något direkt svårt.
Testade några inbromsningar från ca 100-0 så det skrek från däcken. Blev ingen skillnad. Det tar bara där det är räfflat. De är kanske någon mm lägre i skivan än resten kan man känna med fingret.
Jag får undersöka hur man går tillväga med justeringen av bromsarna. Tänker inte betala 6000kr till Ford när man kan köpa Brembo skivor och belägg för lite över 1000 kr till båda sidor bak. Jobbet är ju inte något direkt svårt.
-
Tomas_vartofta
- Veteran
- Namn: Tomas Andersson
- Kör: Ford Edge Vignale -17, Peugeot Expert 2,0 HDI 163 -13, Triumph Spitfire MKIV - 73. Volvo Bm 620 -69. BMW K1200RS -02. Scania P93 -91
- Kontakt:
Om du har elektrisk handbroms, skaffa forscan så att du kan backa oken. Har du manuell handbroms, skaffa verktyg för att skruva in oken (finns på biltema, funkar utmärkt)
Var noga med att göra rent okhållaren, där beläggen ligger. Det är ganska viktigt att beläggen löper lätt. Smörj gavlarna på de nya beläggen med något fett som tål värmen, ALDRIG kopparpasta då det många gånger är aluminium i närheten och det blir inte så bra. T.ex https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000034132
Gör även rent glidpinnarna och smörj med silikonfett. T.ex. https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000030629
Om man gör denna åtgärd en gång om året så har man alltid bra bromsar och slipper problem med bromsskivor som rostar ihop.
Jobbet är inte speciellt svårt om man har lite grundkunskaper. Du behöver troligen en insex 7.
OOOJJJ, vilket långt inlägg det blev
Lycka till med bromsbytet
Var noga med att göra rent okhållaren, där beläggen ligger. Det är ganska viktigt att beläggen löper lätt. Smörj gavlarna på de nya beläggen med något fett som tål värmen, ALDRIG kopparpasta då det många gånger är aluminium i närheten och det blir inte så bra. T.ex https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000034132
Gör även rent glidpinnarna och smörj med silikonfett. T.ex. https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000030629
Om man gör denna åtgärd en gång om året så har man alltid bra bromsar och slipper problem med bromsskivor som rostar ihop.
Jobbet är inte speciellt svårt om man har lite grundkunskaper. Du behöver troligen en insex 7.
OOOJJJ, vilket långt inlägg det blev
Lycka till med bromsbytet
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
mk5 har elektrisk parkeringsbroms,, mina bakskivor ser ut som skit men funkar bra, bra handbroms,, är en mk4
håller med om att man köper Brembo skivor å belägg å byter själv för ca 1000-1500 kr
håller med om att man köper Brembo skivor å belägg å byter själv för ca 1000-1500 kr
-
Tomas_vartofta
- Veteran
- Kör: Ford Edge Vignale -17, Peugeot Expert 2,0 HDI 163 -13, Triumph Spitfire MKIV - 73. Volvo Bm 620 -69. BMW K1200RS -02. Scania P93 -91
- Kontakt:
Elektrisk handbroms är bra, om man låter bli att släppa den manuellt utan låter den släppa själv när man kör iväg. Då "gnager" det en liten aning på skivorna i bak varje gång man kör iväg= fina bromsskivor.
Det finns andra fabrikat än Brembo. Zimmernan, TRW, Blueprint verkar fungera bra också. Jag har även köpt en del ABE med positivt resultat, dessutom till ett bra pris.
Det finns andra fabrikat än Brembo. Zimmernan, TRW, Blueprint verkar fungera bra också. Jag har även köpt en del ABE med positivt resultat, dessutom till ett bra pris.
-
cox
- Veteran
- Namn: Micke w
- Kör: Mondeo mk5
Har haft flertalet bilar med elektrisk handbroms, släpper alltid manuellt och skivorna har varit blanka och fina. Mondeon som jag nu har har rullat 9000 mil klossar bytta en gång och skivorna ser ut som nya. Det beror nog på hur ofta man använder bilen, bromsar ordentligt någon gång även hur bilen parkeras i garaget eller jämt utomhus väder och vind.... Står den ute ett längre tag utan att man använder bilen rostar dom bort.
Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Vet du om det funkar med forscan-appen i mobilen eller ska man köra via dator? Har en OBD2 Elm327 blåtandsadapter som jag köpte för många år sedan, får se om den funkar annars får jag beställa något nytt.Tomas_vartofta skrev: ↑lör jul 03, 2021 5:33 amOm du har elektrisk handbroms, skaffa forscan så att du kan backa oken. Har du manuell handbroms, skaffa verktyg för att skruva in oken (finns på biltema, funkar utmärkt)
OOOJJJ, vilket långt inlägg det blev![]()
Lycka till med bromsbytet![]()
jag har beställt nya Brembo skivor och belägg, gick på ca 1100kr från Autodoc med 37% rabatt. Tror inte jag ska ha något problem att byta dom. Bytte precis skivor på min 9-5a och jag hade redan köpt på mig precis dom där grejerna du länkade till
-
Tomas_vartofta
- Veteran
- Kontakt:
Jag har ingen aning om det funkar i appen eftersom jag använder datorn. Säkert någon som vet.
-
Chandler
- Nybörjare
- Namn: Ove Andersson
- Kör: Kuga -14
Mondeo -15 - Ort: Umeå
Men alltså sådana där millimeter-djupa repor måste ju komma från backarna..? De måste ju vara skadade? Eller? Om oket kärvar får man väl dålig bromsverkan och hela ytor på skivorna där inte rosten nöts bort? Inte djupa repor.
-
Cotten
- Nybörjare
- Namn: Gustaf T
- Kör: Ford Mondeo 2016
Liten kidnappning av tråden.
Vet ni vad det för verktyg för att släppa på bromsoken? När jag hade kloss däcket kändes det som någon insekts men glömde att stoppa in telefonen och fota. Letat som fan men min googelfo har falerat mig. (Ford Mondeo 2016) så lika som i tråden
Vet ni vad det för verktyg för att släppa på bromsoken? När jag hade kloss däcket kändes det som någon insekts men glömde att stoppa in telefonen och fota. Letat som fan men min googelfo har falerat mig. (Ford Mondeo 2016) så lika som i tråden
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
är elhandbroms som måste återjusteras,, kan tyvärr ej det
-
cox
- Veteran
- Namn: Micke w
- Kör: Mondeo mk5
Nyss bytt på min bak, forscan via dator samt index 7mm.
Går dock att ta loss elmotorn och backa den manuellt om man föredrar det.
Går dock att ta loss elmotorn och backa den manuellt om man föredrar det.