Köpråd Mondeo my14 1,6 ecoboost

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Keeper
Nybörjare
Namn: Markus D

Köpråd Mondeo my14 1,6 ecoboost

Inlägg av Keeper »

Hej,

Behöver en hyfsat rymlig bil för runt 100-120kkr och hittade en Mondeo (halvkombi) som rullat drygt 4500mil. Modellår 14 och manuell låda. 119k är den ute för.

Något man bör fundera på ang dessa bilar och hur driftsäker/osäker är 1,6l ecoboost motorn?

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Re: Köpråd Mondeo my14 1,6 ecoboost

Inlägg av granadadr »

själva bilen är en bra bil, dock så brukar led i bakljus lägga av ibland,, kan noll om maskinen :( hur är utr?? PERSONLIGEN vill jag aldrig ha en Mondeo utan xenon p sensorer å halvskinn :)

Ford2021
Erfaren
Namn: Henric S

Inlägg av Ford2021 »

Jag har bara hört gott om den motorn. Den sitter ju i Volvo V60/70 också. Har ej läst om några problem på Volvos "jagrullar"-forum. Det verkar vara en relativt snål motor, utan direkta svagheter.

Den finns ju i en renodlad bensin modell, samt en bensin och E85.

Tydligen vanligare med problem i hybridvarianten.

Däremot ska man vara försiktig om man hittar en bil med denna motor kombinerad med automatlådan powershift, köp manuell eller välj annan automatlåda och motor kombination.

Jag har varit i kontakt med många Volvoverkstäder samt företag som renoverar växellådor, och de säger samstämmigt: undvik.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

mm powershift är inget vidare ;) men TROR inte det finns annan aut efter 11 i dem mindre modellerna,, i 2,2 sitter det iaf en duratourqe,, vanlig aut :) om du kan köra manuell så välj det :)

ps välj KOMBI klart mer praktisk än halvkombi :)

Skriv svar