Har optimerat min s max 2.2 till 265hk 550nm

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
JVR
Nybörjare
Namn: Johannes r
Kör: Ford s max 2.2tdci optimerad 265hk 550nm

Ford transit custom arbetsbil 2.2tdci

Har optimerat min s max 2.2 till 265hk 550nm

Inlägg av JVR »

Hej ville bara dela med mej av mina erfarenheter av detta. Har ju automatlåda och den är ju en aw samma som Volvo mfl. Den är specad till 450nm och dom flesta trimfirmor håller sej däromkring.. så Hk blir sällan mer än 30hk mer än original .

Men så hitta jag tuningchip som lovade 265hk och 550nm. Vilket är en bra skillnad . Men 100nm över vad lådan är specad för.

Men lådan är tydligen specad för klara 450nm i 3timmar i sträck . Vilket gör att den kört klarar an bra bit över spec vid normal körning omkörningar m.m .

Bytte självklart oljan i min låda innan optimering. Den växla fint innan. Men ville ändå byta iomed Volvo mfl påstår att detta inte behöver göras . Men så är ju aldrig fallet . Lådor havererar om man inte gör det .

Oljan såg iaf inte bra ut . Kan inte vara bra för lådan att gå med sån olja brun mörk o flera år till . Den hade gått ca 18k mil vid bytet ..troligen aldrig byts innan ..

Bytte några gånger direkt till oljan bar klar röd .. och lådan växlar fint som innan men lite snabbare och mjukare .

Hursomhelst så har vi kört nu 1000mil med 265hk och bilen går sjukt bra . Vilket ös det är vid omkörning.man ler direkt och förvånas varje gång av den kraft och vrids som finns bakom varje växel .

Tyvärr ligger den på 0.8liter milen som innan så.det har inte blivit nån förbättring på den punkten. Men så roligt att köra. Orginal är ju 2.2tdci riktigt vassa men optimerad så går dom riktigt riktigt bra . Jag upplevde aldrig att s maxen var slö eller så orginal men man vill ju gärna testa .. den är som orginal i sitt beteende hur den levererar kraften men mkt kraftigare helt enkelt.

Dock känns det som det är absolut max vad turbo m.m klarar . Håller man stumt länge så känner man att den vacklar av . Så toppfarten är inte så mkt högre än original.

Men som sagt riktigt grymma maskiner dessa 2.2tdci. .

rs2600
Veteran
Namn: Mats B
Kör: Mondeo 2.0 och Mondeo ST200 + div annat

Re: Har optimerat min s max 2.2 till 265hk 550nm

Inlägg av rs2600 »

Kul att du är nöjd med Tuningchip. Har chippat 3 bilar där och måste tyvärr säga att deras siffror är tilltagna i överkant. Som du säger har inte förbrukningen sjunkit, vilket är vanligt vid chippning, har samma erfarenhet på det planet av dom. Vad som är förvånande är att dom kan, tvärtemot anda optimerare, ta ut så mycket mer effekt än andra. Därför tvivlar jag lite på deras siffror. men kul att du är nöjd. Sedan spelar det egentligen inte nån roll om du har 450 lr 550 NM det ser man bara vid bromsning i bänk av motorn.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

precis siffror ska man vara försiktig med innan man har papper på det ;) mkt skeptisk på 265 hk med dpf mm på plats,, :) säger ej att det ej är sant,, bara SKEPTISK :) min fick 235 hk och 480 nm för att vara snäll mot vxl,
har kikat på en tidigare modell, 175 hk orginal,, för att få ut 240 hk och 550nm så bytte han ic, rensade dpf å mappade,, fick 238 hk i bänk :)

JVR
Nybörjare

Inlägg av JVR »

Ja jag tror inte heller på 265 Hk men i vissa fall så tror jag absolut på det . Men den lär inte he den effekten konstant. Turbon m.m orkar bara kortvarig. Men ligger man i 80kmh och gör en kick down och allt blir rätt så finns inga tvivel. . Den matar riktigt riktigt bra . Tror det är en nådd toppeffekt som visar sej kanske vid det optimalaste.

Det är som min Supra mk3 som jag trimmat . Den ger 601whp och man känner att vid första pullen när ic m.m är lite kall så går den bäst . Ic är gjord för kyla ca 600hk i motorn . Och turbon arbetar lite över sin gräns som är runt 650hk .

Därav blir inte heller effekten konstant.

JVR
Nybörjare

Inlägg av JVR »

Men hur den lille maskinen klarar att flytta på den stora tunga s maxen är riktigt imponerande.

Angående vridet så är ju 480nm rätt nära original. Och det kan jag säga att det är det inte i min nu . Det är stor skillnad i vrid.

Skriv svar