Problem med styrning - S-Max med lane assist

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Viktor_
Nybörjare
Namn: Viktor Andersson
Kör: Ford S-max ST-Line 2020

Problem med styrning - S-Max med lane assist

Inlägg av Viktor_ »

Hej!

Jag är rätt så nybliven (och väldigt nöjd!) ägare till en Ford S-Max 2020 (ST-line med AWD). Dock är jag fundersam på styrningen, som jag inte riktigt blir klok på.

Bilen har lane assist, vilket fungerar rätt så bra. Dock så upplever jag att bilen drar åt olika håll, och att känslan/motståndet i styrningen är inkonsekvent, även när lane assist är avstängt. Jag upplever också något annorlunda känsla i styrningen vid gaspådrag (även försiktigt sådant) jämfört med frirullning.

Jag är ingen precisionsförare av F1 klass men jag har kört ett hundratal bilar, och kan inte komma ihåg att jag upplevt en styrning som denna. Jag hade kunnat köpa att det påverkar känslan i styrningen när det är aktiverat, men jag tycker inte det ska påverka när det är avstängt.

Är det någon som känner igen sig i ovan? Alternativt har några tips på lösning? Jag funderar såklart på att ta bilen till en verkstad för att titta på det, men testar gärna här först.

Tack!

Tags:

cox
Veteran
Namn: Micke w
Kör: Mondeo mk5

Re: Problem med styrning - S-Max med lane assist

Inlägg av cox »

Du ska absolut inte känna av det, när den är avslagen ej heller när det är igång, förutom när du korsar linjer

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

jag tycker dem sliter å drar åt alla håll när dem är på, om man ex går ut för omkörning så sliter bilen in den om man ej är nog på så att säga,,

cox
Veteran
Namn: Micke w
Kör: Mondeo mk5

Inlägg av cox »

Använd blinkers, så inträffar inte detta beteende

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk

Skriv svar