Mondeo 2.0 TDCi -10 klonkar vänster fram
-
gubbkeps
- Nybörjare
- Namn: Christer Glenning
- Kör: Mondeo MK4 2.0 TDCi 2010
Mondeo 2.0 TDCi -10 klonkar vänster fram
Mondeo MK4 2.0 TDCi 2010 som jag är nybliven ägare till. Tidigare ägaren berättade att han fick nedslag i besiktning på defekt styrled som åtgärdades på verkstad och godkändes vid ombesiktning strax innan jag övertog fordonet. Nu har jag inte sett papper på det, men något åtgärdades i framvagnen, jag kan inte svära på att det var en styrled.
Hursomhelst, det klonkar från vänster fram vid ojämnheter och farthinder. En tråd på ett engelskspråkigt forum bekräftade att MK4 var ökänd för brötiga framvagnar. Någon hade efter omfattande felsökning konstaterat att ett defekt fjäderbensfäste var källan till oljudet.
Tråkigt nog drog jag sönder en hjulmutter just på vänster fram när jag skulle skifta till vinterdäck. Den trasiga muttern har jag inte haft tid att pilla med (köpte huggmejslar idag). Därför har jag inte kunnat kika närmare på orsakerna till oljudet.
Lite OT men en annan grej som stör mig lite är att låter väldigt mycket från vänster hjulhus fram när däcket river upp grus. Jag funderar nästan på om det saknas någon detalj eller om något felmonterats efter service.
Hursomhelst, det klonkar från vänster fram vid ojämnheter och farthinder. En tråd på ett engelskspråkigt forum bekräftade att MK4 var ökänd för brötiga framvagnar. Någon hade efter omfattande felsökning konstaterat att ett defekt fjäderbensfäste var källan till oljudet.
Tråkigt nog drog jag sönder en hjulmutter just på vänster fram när jag skulle skifta till vinterdäck. Den trasiga muttern har jag inte haft tid att pilla med (köpte huggmejslar idag). Därför har jag inte kunnat kika närmare på orsakerna till oljudet.
Lite OT men en annan grej som stör mig lite är att låter väldigt mycket från vänster hjulhus fram när däcket river upp grus. Jag funderar nästan på om det saknas någon detalj eller om något felmonterats efter service.
-
getsome
- Legend
- Namn: Raffe Andersson
- Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Re: Mondeo 2.0 TDCi -10 klonkar vänster fram
Stabilisatorstag med största sannolikhet. (staget mellan stötdämpare och krängningshämmare) , kostar ca 200 kr för ett högkvalitativt och ca 150 för ett budget på trodo/autodoc mfl...
-
gubbkeps
- Nybörjare
- Namn: Christer Glenning
- Kör: Mondeo MK4 2.0 TDCi 2010
Re: Mondeo 2.0 TDCi -10 klonkar vänster fram
Ursäkta väldigt sen återkoppling i den här tråden. Efter många mil med mycket klonk kom jag fram till att det berodde på ett defekt fjäderbenslager i vänster fram. Reparationen var inte särskilt dyr (hos mindre verkstad) och det blev märkbart mycket mindre klonk, men helt borta är det inte. Gamla Bettan rullar alltjämt.