Hur kommer flexifuel ihåg bränslesort?
-
Henke1
- Nybörjare
- Namn: Henrik Svanberg
- Kör: Mondeo MY2012 Kombi 2.0 FFV
Hur kommer flexifuel ihåg bränslesort?
Hej. Jag har en mondeo flexifuel 2012. Den går bra när den är varm oavsett bränsle, men har stora problem att starta kall på e85. Det som händer är att den dör efter någon sekund efter start. Upprepar man proceduren så håller den sig igång men går hostigt etc. Efter typ 10 sek kanske hostande på tomgång så är allt frid och fröjd och man kan köra som vanligt. Adaption är gjord enligt konstens regler... Men det är som att motorstyr är dement och inte minns vad den gick på sist... Jag tolkar det som att så snart lambda börjar få vettig feedback så fixar den att anpassa sig. Men hur "minns" bilen vad den har i tanken sedan sist? I startögonblicket är den ju ensam med uppgiften att starta på rätt mix (adaption helt enkelt). Sitter det något minne i någon styrbox eller hur funkar det?
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Hur kommer flexifuel ihåg bränslesort?
Lite killgissning men adaption kom på Fords styrsystem i Europa runt 1988/89, när katalysatormotorerna kom. Så redan Pinto EFI med kat och 2.9 har ett adaptionsminne i boxen som gör att den minns...de boxarna har en konstantspänningsmatning (KAM, keep alive memory) för den sakens skull.
Gissningen är att nyare bilar har liknande system.
I ditt fall skulle jag nog börja med att läsa felkoder med ett bra, anpassat program, typ Forscan. Kanske också kolla att alla tempgivare mm ger rimliga signaler.
Gissningen är att nyare bilar har liknande system.
I ditt fall skulle jag nog börja med att läsa felkoder med ett bra, anpassat program, typ Forscan. Kanske också kolla att alla tempgivare mm ger rimliga signaler.
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
getsome
- Legend
- Namn: Raffe Andersson
- Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Re: Hur kommer flexifuel ihåg bränslesort?
Har du ett halvkasst batteri så tappar bilen adaptionen när du startar den pga för högt spänningsfall . Kolla det är mitt tips...