Svårstartad S-max diesel

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
NiclasV
Nybörjare
Namn: Niclas Vegraeus
Kör: Ford S-max

Svårstartad S-max diesel

Inlägg av NiclasV »

Hejsan!
Hoppas någon här kan hjälpa mig.
Jag har problem med min s-max -10 den verkar tappa tryck i bränslesystemet när den står längre än ca 2 timmar och blir då världigt svårstartad, jag måste således köra den på startmotorn ca2 hela cykler innan den hoppar igång och sedan går precis som den ska. Men så fort den står avstängd en stund så är den svårstartad igen.
Är det någon vänlig själ här som har en aning om vad som kan vara fel? Snälla hjälp håller på att bli vansinnig på detta 🤯
MVH Niclas

Tags:

hjlysekil
Erfaren
Namn: Henrik J
Kör: Ford Smax -11
Ford Kuga -11

Re: Svårstartad S-max diesel

Inlägg av hjlysekil »

Läckage i locket till bränslefiltret. Antingen vid elanslutningen till värmepatronen eller att tätningsringen runt locket är dålig. Då kan det komma in luft i ledningarna.

NiclasV
Nybörjare
Namn: Niclas Vegraeus
Kör: Ford S-max

Inlägg av NiclasV »

hjlysekil skrev:
tis apr 08, 2025 10:36 am
Läckage i locket till bränslefiltret. Antingen vid elanslutningen till värmepatronen eller att tätningsringen runt locket är dålig. Då kan det komma in luft i ledningarna.
Tack för tips ska kolla upp det 👍🏻 om det inte är det finns det något annat jag bör kolla?

hjlysekil
Erfaren
Namn: Henrik J
Kör: Ford Smax -11
Ford Kuga -11

Inlägg av hjlysekil »

Det är väl att följa bränsleslangarna och leta efter fukt. Ett alternativ kan även vara bränsleventilen som styr mängden vid högtryckspumpen, den sitter rätt långt ner på sidan, typ ovanför svänghjulskåpan. Den har oringar som blir dåliga med åren.

Det låter i alla fall som du har något slags problem med luft i bränslet....

Skriv svar