Strömmen bara försvinner och inget funkar.
-
stetor
- Nybörjare
- Namn: Stefan T
- Kör: Mondeo MK4 2008
Mondeo MK4 2014 Business++ - Ort: Kil
Strömmen bara försvinner och inget funkar.
Har en mondeo MK4 2014 med 2.0 diesel.
All el bara slocknar och gas o styrservo (elektrisk) slutar funka. När jag försöker starta igen så klickar det i nått relä nånstans. Skulle tro att det är nått som är glappt, men vad?
Har kollat +polen, men kom inte åt -polen.
Finns det något annat känt problem som det kan vara?
All el bara slocknar och gas o styrservo (elektrisk) slutar funka. När jag försöker starta igen så klickar det i nått relä nånstans. Skulle tro att det är nått som är glappt, men vad?
Har kollat +polen, men kom inte åt -polen.
Finns det något annat känt problem som det kan vara?
-
CSEB
- Erfaren
- Namn: Conny Bredhagen
- Kör: Mondeo TDCi 2.0 MK5 2020
Re: Strömmen bara försvinner och inget funkar.
Hej! Lika viktigt att minuspolen på batteriet är okej. Även anslutning på kaross och motor. Dålig kontakt släpper fram spänning men inte ström.
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
ta lös luftfilter, lossa batteri dra fram det så kommer man åt minuspolen, kolla jordpunkten till batteri på vänster fjäderben, kan både vara rostigt och glapp,
-
stetor
- Nybörjare
Nu har jag haft ur batteri och lossat o kollat alla ändar på både + o -. Allt såg bra ut tyckte jag.Dock kollade jag inte anslutningarna på generator och startmotor.
Men monterade dit batteri igen och glad i hågen, satte mig i bilen och startade densamma. Den startade direkt och jag kände mig glad till mods över att jag kanske hittade felet. Men modet skönk igen efter några minuter då den varnade för "styrservo fungerar inte" och direkt efter så slocknade instrumenten och jag var tillbaka på ruta ett. Jag tänkte att man skulle ju kunna kolla servo oljan när man ändå är i farten. Men tji fick jag. Där man kollar sånt på "gammla Bettan" (Mondeo -08) fanns ingen behållare, bara ett relä, eller liknande, en rejäl blaffa. Undrar lite vad den är till? Och hittade ingen annanstans att kolla servo olja heller. Troligen sitter det en elektro hydraulisk styrservo på bilen och om någon vänlig själ där ute som skulle kunna upplysa mig om var man ska kolla efter oljebehållare till denna vore jag evigt tacksam. Även på vad möjligt fel på resten skulle kunna vara.
Men monterade dit batteri igen och glad i hågen, satte mig i bilen och startade densamma. Den startade direkt och jag kände mig glad till mods över att jag kanske hittade felet. Men modet skönk igen efter några minuter då den varnade för "styrservo fungerar inte" och direkt efter så slocknade instrumenten och jag var tillbaka på ruta ett. Jag tänkte att man skulle ju kunna kolla servo oljan när man ändå är i farten. Men tji fick jag. Där man kollar sånt på "gammla Bettan" (Mondeo -08) fanns ingen behållare, bara ett relä, eller liknande, en rejäl blaffa. Undrar lite vad den är till? Och hittade ingen annanstans att kolla servo olja heller. Troligen sitter det en elektro hydraulisk styrservo på bilen och om någon vänlig själ där ute som skulle kunna upplysa mig om var man ska kolla efter oljebehållare till denna vore jag evigt tacksam. Även på vad möjligt fel på resten skulle kunna vara.
- granadadr
- Legend
om den varnar för fel osv när du kör skulle jag kolla hur mkt den laddar, jag själv har voltmätare i alla mina bilar,, för jag vill ha stenkoll
sen kan man absolut kolla hur batteri mår, minns i fjol då jag kablade igång en hyrbil å den varnade för typ allt,, lät den gå i 10 min, startade om å allt försvann
-
Tummps
- Veteran
- Namn: Timmy A
- Kör: Mondeo 2.0 tdci
Servooljan sitter under höger strålkastare.
Låter dock som att ditt batteri är på väg att ge upp eller bara dåligt laddat.
Skickat från min motorola edge 40 pro via Tapatalk
Låter dock som att ditt batteri är på väg att ge upp eller bara dåligt laddat.
-
stetor
- Nybörjare
Tack för svaren:)
Ska kolla batteri. Jag bytte batteri för ca: 1 år sen. Men ska kolla hur det ligger till med laddningen.
Udda ställe o sätta servobehållare.
Ska kolla batteri. Jag bytte batteri för ca: 1 år sen. Men ska kolla hur det ligger till med laddningen.
Udda ställe o sätta servobehållare.
-
stetor
- Nybörjare
Hej o tack för svaren.
Det verkar vara generatorn som har sagt upp sig. Startade upp den och den stod en stund och jag körde runt lite och efter en stund så började den igen. Då mätte jag spänningen igen (7,5V). Då satte jag på laddaren med motorn igång och vips efter ett par sekunder började allt lysa igen.
Så förhoppningsvis så är felet hittat, dock inte avhjälpt än.
Det verkar vara generatorn som har sagt upp sig. Startade upp den och den stod en stund och jag körde runt lite och efter en stund så började den igen. Då mätte jag spänningen igen (7,5V). Då satte jag på laddaren med motorn igång och vips efter ett par sekunder började allt lysa igen.
- granadadr
- Legend
om det är en 2,0 diesel är det ganska lätt att byta generator, om du skaffar en beg byt frihjulet, jag har tappat 3 pga slarv miss etcstetor skrev: ↑tis dec 09, 2025 8:13 pmHej o tack för svaren.
-
Tummps
- Veteran
- Namn: Timmy A
- Kör: Mondeo 2.0 tdci
Prova koppla bort ibs / bms eller vad man nu kallar den, så det inte är den som spökar. Går från minuspolen på batteriet, en svart smal sladd på ca 2mm, går upp till en kontakt nästan precis ovanför batteriet mot torpedväggen (synligt).
Är väldigt lätt att prova om inte annat med tanke på tidsaspekten, ladda batteriet när den är urkopplad och testa sen igen.
Är väldigt lätt att prova om inte annat med tanke på tidsaspekten, ladda batteriet när den är urkopplad och testa sen igen.
- granadadr
- Legend
är bara på facelift och är från pluspolenTummps skrev: ↑ons dec 10, 2025 6:35 amProva koppla bort ibs / bms eller vad man nu kallar den, så det inte är den som spökar. Går från minuspolen på batteriet, en svart smal sladd på ca 2mm, går upp till en kontakt nästan precis ovanför batteriet mot torpedväggen (synligt).
-
stetor
- Nybörjare
Tack. Ska kolla detta.