Bakaxelbalk Sierra?
- micke80
- Veteran
- Namn: Mikael F.
- Kör: BMW E24, E28, E39
Bakaxelbalk Sierra?
Har sökt på forumet, men inte hittat något svar på detta.
Är det samma bakaxelbalk på alla Sierror, eller skiljer dom sig mellan sedan, halvkombi och kombi? Tänker alltså på tvärbalken som diffklumpen sitter i. Antar att det är samma balk på i alla fall sedan och halvkombi, men är det någon här som vet säkert? Spelar det nån roll om bilen har trummor eller skivor bak? RWD eller 4WD?
Är det samma bakaxelbalk på alla Sierror, eller skiljer dom sig mellan sedan, halvkombi och kombi? Tänker alltså på tvärbalken som diffklumpen sitter i. Antar att det är samma balk på i alla fall sedan och halvkombi, men är det någon här som vet säkert? Spelar det nån roll om bilen har trummor eller skivor bak? RWD eller 4WD?
Märkligt, förra ägaren försäkrade att det var en Toyota... 
- Sotvispen
- Veteran
- Namn: Michael Lindström
- Kör: Sierra Cosworth rwd, Bmw 525
micke80 skrev:Det låter ju bra!![]()
Hur vet man om det är 7" eller 7,5" fäste då? Är det beroende på årsmodell eller vilken motor bilen är utrustad med?![]()
Bilen jag letar balk till är en sedan och har DOHC-motor.
I regel så är det vanligare med 7,5" på scorpio och v6, men det förekommer även på de mindre motorerna/modellerna. Troligtvis har du 7" diff på din.
- micke80
- Veteran
- Namn: Mikael F.
- Kör: BMW E24, E28, E39
Skojar du? Den kunde ju jag hämtat istället.SK Racing skrev:gissa vad jag kastade igår
Tackar! Då vet jag vad man ska leta efter.Sotvispen skrev:I regel så är det vanligare med 7,5" på scorpio och v6, men det förekommer även på de mindre motorerna/modellerna. Troligtvis har du 7" diff på din.
Märkligt, förra ägaren försäkrade att det var en Toyota... 
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
-
SK Racing
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
De flesta Scorpio men inte alla har 7,5" klump. Den är "lika" som Cossie rwd förutom att alla Cossie rwd har viskodiffbroms och stubbaxlar för de större drivknutarna med 108 mm bultmönster. Scorpio finns också med olika utväxlingar.
Så "likadan" är väl att ta i kanske.
/Gustaf
Så "likadan" är väl att ta i kanske.
/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Marcus L
- Veteran
- Namn: Marcus Lindström
- Kör: Ford
- Medlemsnummer: 375
Jag har 2 balkar hemma en från en cossie 4x4 med 7" och en från en scorpio med 7,5". Jag har kikat lite på dom och kan ej se någon skillnad förutom diffbredden då..bärarmarna är också samma har jag fått för mig..Men de skiljer mot en vanlig sierra det är där som gör att vinklarna på bakhjulen blir annorlunda på en cossie "för att det är scorpio bärarmar" Men jag ska kolla noggrannare.therealpinto skrev:Mät bredden mellan övre fästpunkterna på diffen så att du är säker.
Vissa uppgifter säger att balkarna har olika höjd på bärarmarnas infästningar beroende på modell för att ge andra vinklar bak men jag är inte säker på om det stämmer.
/Gustaf
Sierra Cosworth -89 Sierra Cosworth -92
Focus 1,0 -18
Focus 1,0 -18
-
SK Racing
Jag har när jag kollat inte heller funnit några andra fakta än ovanstående när jag har tittat, så det ska stämma som Marcus L skriver.Marcus L skrev:Jag har 2 balkar hemma en från en cossie 4x4 med 7" och en från en scorpio med 7,5". Jag har kikat lite på dom och kan ej se någon skillnad förutom diffbredden då..bärarmarna är också samma har jag fått för mig..Men de skiljer mot en vanlig sierra det är där som gör att vinklarna på bakhjulen blir annorlunda på en cossie "för att det är scorpio bärarmar" Men jag ska kolla noggrannare.