Handbroms?!!?
-
Henke_89
Handbroms?!!?
Problem med min handbroms på scopion 95a
Har kollat så att armarna rör sig på oken. och spännt wiren men ändå tar det dåligt, jäkligt dåligt. Händer nästan inget alls när man drar...
Henrik...!
Har kollat så att armarna rör sig på oken. och spännt wiren men ändå tar det dåligt, jäkligt dåligt. Händer nästan inget alls när man drar...
Henrik...!
- MrEsso
- Erfaren
- Namn: Erik Hallbäck
- Kör: Sierra 2.0i S -88
Kapar tråden lite. Fick underkänt besiktningen för att handbromsen bara tar på en sida. pillade ner grejerna och smörjade lite men det hjälpte inte helt.
Är det så att motståndet måste vara exakt samma på bägge sidor i dom här "armarna" som vajern drar i, eller är det att vajern kanske löper dåligt borta vid själva handbromsspaken? självjusteringen ser ut att vara spänd ungefär samma på bägge sidor.
Är det så att motståndet måste vara exakt samma på bägge sidor i dom här "armarna" som vajern drar i, eller är det att vajern kanske löper dåligt borta vid själva handbromsspaken? självjusteringen ser ut att vara spänd ungefär samma på bägge sidor.
- Mullis
- Legend
- Namn: Daniel Andersson
- Kör: Bil, kanske
Kan du röra på armarna? ta hjälp av en ringnyckel. Oken ska även kunna glida lätt på glidpinnarna. Kolla dem, de brukar rosta även kolla på den fasta delen som sitter på bärarmen där pinnarna går in, glappar de för mycke så blir bromsverkan dålig...MrEsso skrev:Kapar tråden lite. Fick underkänt besiktningen för att handbromsen bara tar på en sida. pillade ner grejerna och smörjade lite men det hjälpte inte helt.
MVH // Mullis
Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...
Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...
-
SK Racing
Rent skenerellt så är det i båda fallen självsjusteringen som fått kaffet, det är det varnligaste felet och på trummbroms så är det oftast så att det har rostat ihop och löser sig med en ordentlig genomgång, dvs tvätt o smörjning.
På Bilar med handbroms i oket så är det värre med mina erfarenheter då jag inte äger en bil med dito system, jag har däremot bytt en jä*la massa ok men aldrig renoverat ett par, men jag har tittat i dom och det är på dom jag har tittat i en axel med gänga på som ska fungera som sjustering genom att skruva ut kolven.
Är det då så att kolven kärvar så kan den således inte skruvas och problem med handbromsen uppstår medans färdbromsen fungerar som den ska en tid till innan det är så kärvt att även denna ger upp, det sista stycket här är gissning från min sida men det bör vara så men jag kan ha fel så rätta gärna i så fall.
Lycka till
På Bilar med handbroms i oket så är det värre med mina erfarenheter då jag inte äger en bil med dito system, jag har däremot bytt en jä*la massa ok men aldrig renoverat ett par, men jag har tittat i dom och det är på dom jag har tittat i en axel med gänga på som ska fungera som sjustering genom att skruva ut kolven.
Är det då så att kolven kärvar så kan den således inte skruvas och problem med handbromsen uppstår medans färdbromsen fungerar som den ska en tid till innan det är så kärvt att även denna ger upp, det sista stycket här är gissning från min sida men det bör vara så men jag kan ha fel så rätta gärna i så fall.
Lycka till
-
Faija_65
- Erfaren
- Namn: Christer K
- Kör: Scorpio
Kolla att båda "armarna" går tillbaka till ändläge me'. Annars trycker de inte lika mycket, å d e ju inte fråga om så många mm. på kolven hursomhelstMrEsso skrev:Kapar tråden lite. Fick underkänt besiktningen för att handbromsen bara tar på en sida. pillade ner grejerna och smörjade lite men det hjälpte inte helt.