Laddtrycks problem Sierra Cosworth
-
Kent195
- Erfaren
- Namn: Kenta
- Kör: RWD Cosworth
Laddtrycks problem Sierra Cosworth
Hej! Motorn är hel renoverad i vintras o har gått kanon med 330 kitet på i ca. 3 veckor, körd kanske runt 100mil med 1.5 - 1.6bars tryck (T34 turbo), men nu de senaste har bilen börjat blöddra o skjuta efter 1.3 i ladd o går inte alls bra. Packade ihop stiften till 0.5 o provade sänka laddet till 1bar idag den går kanon hela registret då, men sen provade jag o skruva upp det igen då pikar den på 1.4 o går ner till 1bar igen. Problemet uppstod efter en urdragning på 1,2,3ans växel la i 5:an o sen 3:an igen efter nån km o laddade på fullt, nån som varit med om liknande eller har nått tips? Är det vanligt att wg klockan ger upp efter några år?
- Lars_Turbo
- Legend
- Namn: Steven R
- Kör: Eskråt och Saab
-
Kent195
- Erfaren
Lars_Turbo skrev:Kör du med Amalventilen? Vad för chip? Brukar funka fint å köra utan den..
Kollat läckage på alla turboslangar osv? Spruta lite startgas runt omkring dessa med motorn igång..
Mvh/ Steven
Amalventilen är den du menar som dom 2 vakumslangarna går till? I så fall ja den kör ja med har provat en gång o köra utan den.. Kanske ska prova igen hur kopplar jag dom då? Ska prova med start gas runt slangarna imorgon igen o de här med Amalventilen
- nikkelilltroll
- Veteran
- Namn: Niklas Eriksson
- Kör: Fiesta mk7
- Medlemsnummer: 84
- Kontakt:
-
CosworthSierra
- Veteran
- Namn: Tobias A
- Kör: lugnt...
- Kontakt:
Amalventilen är en original elektronisk laddtrycks reglering...
Den kan spöka ibland... Var ute en sväng och körde i somras jag med och fick en av traktens mattsvarta 740 TIC framför mig... Ska precis blåsa om det aset när jag märker hur hela härligheten slutar ladda vid ca 05-06 bar!
Vansinning fick jag köra hem och börja leta fel.. slutade med att det var Amalventilen som jäklades!
Det du kan göra är att enkelt mäta den med multimeter. Minns inte hur jag mätte den men värdet ska ligga på mellan 25-35 nånting. Min visade 0!
Köpte ny på Ford för en dryg femhundring och sen har det funkat fint igen!
Har för mig att man kopplar bort ventilen för att få ett jämnare tryck så att inte ECU;n lägger sig i o forsöker reglera trycket.
Amalventilen är väl egentligen bara en säkerhetsåtgärd om nån slang skulle skjutas så man inte blåser turbo osv åt skogen då laddtrycket börjar skena.. Har alltså bara för mig detta, nån kan säkert fylla i eller rätta...
För övrigt sitter den på IC:n med två stjärnskruvar!
Den kan spöka ibland... Var ute en sväng och körde i somras jag med och fick en av traktens mattsvarta 740 TIC framför mig... Ska precis blåsa om det aset när jag märker hur hela härligheten slutar ladda vid ca 05-06 bar!
Vansinning fick jag köra hem och börja leta fel.. slutade med att det var Amalventilen som jäklades!
Det du kan göra är att enkelt mäta den med multimeter. Minns inte hur jag mätte den men värdet ska ligga på mellan 25-35 nånting. Min visade 0!
Har för mig att man kopplar bort ventilen för att få ett jämnare tryck så att inte ECU;n lägger sig i o forsöker reglera trycket.
Amalventilen är väl egentligen bara en säkerhetsåtgärd om nån slang skulle skjutas så man inte blåser turbo osv åt skogen då laddtrycket börjar skena.. Har alltså bara för mig detta, nån kan säkert fylla i eller rätta...
- Bilagor
-
-
Kent195
- Erfaren
Jag kopplade ur den idag o gjorde ett nytt wg fäste så den satt lite bättre, nu funkar bilen bra igen har ett ladd på 1.4 sen stiger det på varv till 1.6. Hoppas den håller sej så här nu. Tack för hjälpen!CosworthSierra skrev:Amalventilen är en original elektronisk laddtrycks reglering...
Den kan spöka ibland... Var ute en sväng och körde i somras jag med och fick en av traktens mattsvarta 740 TIC framför mig... Ska precis blåsa om det aset när jag märker hur hela härligheten slutar ladda vid ca 05-06 bar!![]()
- nikkelilltroll
- Veteran
- Namn: Niklas Eriksson
- Kör: Fiesta mk7
- Medlemsnummer: 84
- Kontakt:
- need 4 speed
- Legend
- Namn: Juha Mäki
- Kör: Sierra Cosworth-91/ P100 2,9t snart med "The Mighty Barra"
- Medlemsnummer: 14
-
Kent195
- Erfaren
Jaha.. Idag va bilen lika knepig igen, de är nånting som inte vill sej, nu laddar bilen 1.5 o går rent men de är inte nån "Snärt" i den längre, den går fint på alla varv o allt men den kommer inte nått, spinner inte ens på 1:an????? Jag vet inte va ja ska kolla på längre nån som har tips?? vore väldigt tacksam
- need 4 speed
- Legend
- Namn: Juha Mäki
- Kör: Sierra Cosworth-91/ P100 2,9t snart med "The Mighty Barra"
- Medlemsnummer: 14
- cossie_robin
- Veteran
- Namn: ove larsson
- Kör: körr?
- cossie_robin
- Veteran
- Namn: ove larsson