Tank och temp sierra
-
Memphiz
- Erfaren
- Namn: Christoffer E
- Kör: Sierra 4x4
Tank och temp sierra
Min temp står alltid i botten för det mesta,och tanken står för det mesta längst upp? ibland kan dom få något frispel och röra på sig,någon som vet?
- SpiTe
- Veteran
- Namn: Tobbe Bertilsson
- Kör: Sierra GLS -92
På min bil är det precis tvärt om... Där står tankmätaren i botten o tempmätaren i topp. Tankmätaren vet jag är jordfel, tempmätaren är det nåt kabelbrott till (i samma härva som går till spridarna). Så funkar det inte att byta tempgivare så är tipset att byta hela kabelhärvan som går vid insuget.
-->Den som inget frågar får inget veta<--
-
SK Racing
Mätarna visar max då dom får jord, så i dom fallen dom visar max så är givarkabeln jordad=skadad någonstans på vägen mellan givaren och mätaren.
Så för att testa en mätare så är det med andra ord bara att jorda givarkabeln och sticker mätaren upp då så är sladd och mätare hela och det är då ett givarfel.
Efter ett antal år i salt o fukt så får ju kopparn i kablarna o plåtstiften i kontaktstyckena kaffet och bilars el får damp, oftast är det inget direkt fel utan det går oftast att härleda till oxiderade kopplingar som då orsakar spänningsfall och jord fel.
Att syra av alla utsatta kopplingar och därefter löda dom och fylla kontaktstyckena med fett eller silikonfett är något jag brukar göra, visst blir kladdigt men inte fan oxiderar dom kontaktstyckena mer
Så för att testa en mätare så är det med andra ord bara att jorda givarkabeln och sticker mätaren upp då så är sladd och mätare hela och det är då ett givarfel.
Efter ett antal år i salt o fukt så får ju kopparn i kablarna o plåtstiften i kontaktstyckena kaffet och bilars el får damp, oftast är det inget direkt fel utan det går oftast att härleda till oxiderade kopplingar som då orsakar spänningsfall och jord fel.
Att syra av alla utsatta kopplingar och därefter löda dom och fylla kontaktstyckena med fett eller silikonfett är något jag brukar göra, visst blir kladdigt men inte fan oxiderar dom kontaktstyckena mer