Skakande i ratten vid svängning
-
nissenissen
- Erfaren
- Namn: Fredrik Mathsson
- Kör: Scorpio
Skakande i ratten vid svängning
Tjena!
Bytte krängningshämmarstag på Scorpion -98 idag. Fyllde även på lite servoolja kanske 5cl, från minimumstrecket till max strecket på behållaren. Inhandlad på mekonomen, som gick i god för att den kunde blandas med det mesta.
"Artikelnr: 41-10101
Benämning: Styrservo Redline Flaska 0.355 liter"
Var sen ute på en provrunda och märkte att ratten skakade när man gav nästan fullt rattutslag. När man vände på parkeringen å dylikt.
Så jag misstänker att jag bör byta all styrservo olja, ifall mekonomens blandning inte var så bra.
Men så läste jag detta på fordscorpio.co.uk:
-----------------------------------------
Steering Shake after garage work
After a service I notice that the steering shakes when I manoeuvre at low speeds. Have the garage broken something?
No. This has been reported by many owners and is very common. The steering has been on full droop on the lift and is now adjusting back to normal position. The 'shake' will disappear after a few days.
-------------------------------------------------------------
Är detta ett vanligt fenomen tro? Aldrig hört talas om det iallafall.
Bilen stod väl upphissad i 6-7 timmar pga annat som fixades också, men som inte hör hit här. Fast känns ju osäkert att köra ett par dagar också för å se om det försvinner, ifall servon tar stryk av min eventuella felaktiga oljeblandning.
--------------------------------------------
Kan tillägga att skakandet slutade efter 15min runtsvängande på en parkering.
Bytte krängningshämmarstag på Scorpion -98 idag. Fyllde även på lite servoolja kanske 5cl, från minimumstrecket till max strecket på behållaren. Inhandlad på mekonomen, som gick i god för att den kunde blandas med det mesta.
"Artikelnr: 41-10101
Benämning: Styrservo Redline Flaska 0.355 liter"
Var sen ute på en provrunda och märkte att ratten skakade när man gav nästan fullt rattutslag. När man vände på parkeringen å dylikt.
Så jag misstänker att jag bör byta all styrservo olja, ifall mekonomens blandning inte var så bra.
Men så läste jag detta på fordscorpio.co.uk:
-----------------------------------------
Steering Shake after garage work
After a service I notice that the steering shakes when I manoeuvre at low speeds. Have the garage broken something?
No. This has been reported by many owners and is very common. The steering has been on full droop on the lift and is now adjusting back to normal position. The 'shake' will disappear after a few days.
-------------------------------------------------------------
Är detta ett vanligt fenomen tro? Aldrig hört talas om det iallafall.
Bilen stod väl upphissad i 6-7 timmar pga annat som fixades också, men som inte hör hit här. Fast känns ju osäkert att köra ett par dagar också för å se om det försvinner, ifall servon tar stryk av min eventuella felaktiga oljeblandning.
--------------------------------------------
Kan tillägga att skakandet slutade efter 15min runtsvängande på en parkering.