Tändspole (ingen gnista)
-
Kent195
- Erfaren
- Namn: Kenta
- Kör: RWD Cosworth
Tändspole (ingen gnista)
Hej. Har målat om bilen o plockat ihop den igen, skulle provstarta igår men fick ingen gnista. Undrar om någon har koll på vilka kablar som ska gå till tändspolen. Just nu sitter en grön på + och 2st svarta på minus (en till extern varvräknare). Ingen gnista. Tacksam för svar
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
-
Kent195
- Erfaren
therealpinto skrev:Plusmatningen är svart, de gröna kablarna ska till spolens minus.
Ford (Bosch?) standard i elsystem är att svart är +12v med tändning på, ljusgrön är varvtalssignal i någon form. Jord är brun...men spolen styrs ju av en tändmodul på minussidan.
/Gustaf
Då verkar det som om jag fått nått hjärnsläpp och satt dom fel. Hade inget o mäta spänningen med i helgen heller, men kanon jag ska testa detta till helgen. Tack för snabb hjälp kanon!
-
Kent195
- Erfaren
therealpinto skrev:Plusmatningen är svart, de gröna kablarna ska till spolens minus.
Ford (Bosch?) standard i elsystem är att svart är +12v med tändning på, ljusgrön är varvtalssignal i någon form. Jord är brun...men spolen styrs ju av en tändmodul på minussidan.
/Gustaf
Kopplade tändspolen så där fortfarande ingen gnista. Däremot så koppla jag av kabeln till fördelaren o satte en tändkabel med stift i spolen och tog direkt ström på spolen då fick jag gnista. Ska hämta hem en multi meter imorrn och mäta på vevaxel givare, spolen, fördelar m.m . Vet inte om det kan va så att jag glömt nån kabel nu när jag haft isär allt vid målningen (även motor rum) Till höger om batteriet (sett i bilens riktning) går det ut en röd o en svart kabel som inte är inkopplat men dessa tror jag går till fram rute värmen. Har även lagt ner nån timme här nu på att hitta el - scheman o värden på givare, hittat el schema men inget schema för vad värden på alla givare ska vara. Någon som vet får gärna dela med sej.
-
Kent195
- Erfaren
Papillon skrev:kollat här? http://www.bigturbo.co.uk
Kollade bra sida. Får se om den kan hjälpa mej jag ska kolla i morgon o helgen. Tack