Var placera nytt däck på 4x4?
-
SnedGas
- Nybörjare
- Namn: Andreas Carlsson
- Kör: Sierra clx 4x4 -92
Var placera nytt däck på 4x4?
Hallå!
Min först post på detta fina forum handlar om däck. Jag fick ordentlig punktering höger bak på min Sierra. Monterade reservhjul och körde hem. Tog med trasiga hjulet till gummiverkstad där de konstaterar att det finns kordskador och inte går att laga.
Jag köper ett nytt däck som de kränger på. Min fråga är då: Var bör jag placera det nya däcket som trots sin passande dimension har lite större rullomkrets? Övriga däck ligger 2-3 mm mindre i mönsterdjup. Logiskt sett vill jag sätta det i fram eftersom diffen är öppen på den axeln. Tänker mig att det vore värre för viscon i bak om den hela tiden fick ligga och "slira" s.a.s.
Ska väl tillägga att jag körde ca. 1 mil med reserven bak som är ett 195/60. De andra är 185/70. Tror ni jag har bränt något?
Och ja, jag vet att jag borde köpt 4 nya, och kommer göra så snart.
/ Adde.
Min först post på detta fina forum handlar om däck. Jag fick ordentlig punktering höger bak på min Sierra. Monterade reservhjul och körde hem. Tog med trasiga hjulet till gummiverkstad där de konstaterar att det finns kordskador och inte går att laga.
Jag köper ett nytt däck som de kränger på. Min fråga är då: Var bör jag placera det nya däcket som trots sin passande dimension har lite större rullomkrets? Övriga däck ligger 2-3 mm mindre i mönsterdjup. Logiskt sett vill jag sätta det i fram eftersom diffen är öppen på den axeln. Tänker mig att det vore värre för viscon i bak om den hela tiden fick ligga och "slira" s.a.s.
Ska väl tillägga att jag körde ca. 1 mil med reserven bak som är ett 195/60. De andra är 185/70. Tror ni jag har bränt något?
Och ja, jag vet att jag borde köpt 4 nya, och kommer göra så snart.
/ Adde.
Tags:
- need 4 speed
- Legend
- Namn: Juha Mäki
- Kör: Sierra Cosworth-91/ P100 2,9t snart med "The Mighty Barra"
- Medlemsnummer: 14
- need 4 speed
- Legend
- Namn: Juha Mäki
- Kör: Sierra Cosworth-91/ P100 2,9t snart med "The Mighty Barra"
- Medlemsnummer: 14
-
SnedGas
- Nybörjare
- Namn: Andreas Carlsson
- Kör: Sierra clx 4x4 -92
Ska få de resterande däcken bytta i veckan. Om bilen varit tvåhjulsdriven hade jag köpt ditt resonemang. Men Om fram och bakaxel snurrar olika fort på 4x4 blir det obra väldigt fort.Norrland skrev:Mitt råd är att bita i det sura äpplet å åtminstone köpa ett till nytt däck.
Då får du juh åtminstone lika däck på samma axel...
Precis. Det var ju det jag försökte undvika här. Det är ju skillnaden mellan fram och bakaxel som är mest skadlig vad jag förstått, eftersom mellandiffen väl är fast på dessa bilar? Nu sitter nya sulan i fram iaf! Tackar för snabbt och bra svar!need 4 speed skrev:Då bränner du mellandiffen istället!
- mr Costin
- Legend
- Namn: Bror H
- Kör: Mercedes Benz
Lugn i stormen. Kolla omkretsen på hjulen. Skiljer det mer än 5% så får du byta däcket mot ett som skiljer mindre än 5% i omkrets.
Exempel: Har du 560 mm diameter så kan du ha 588 mm utan problem.
Räkna så här.
Diameter du hade (mät de andra hjulen) tex 560mm. Ta 560 x 3,14= 1758 så får du omkretsen. Ta 1758 x 1,05 (5%) så får du 1846 mm. Dela det med 3,14 så får du 588.
Voila, du kan köra med 588 mm diameter!:)
Exempel: Har du 560 mm diameter så kan du ha 588 mm utan problem.
Räkna så här.
Diameter du hade (mät de andra hjulen) tex 560mm. Ta 560 x 3,14= 1758 så får du omkretsen. Ta 1758 x 1,05 (5%) så får du 1846 mm. Dela det med 3,14 så får du 588.
Voila, du kan köra med 588 mm diameter!:)
Transit TDi
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel
Korvkioskracer Cortina GT -68
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Ford betyder First On Racing Day
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel