Vattenpump sierra 2,0 sohc
-
Jnnorr
- Nybörjare
- Namn: Johan nirlén
- Kör: Ford sierra 2,0 89
Vattenpump sierra 2,0 sohc
Är det någon som har en lös vattenpump liggandes. Hade behövt veta avståndet mellan pump hjul och gods.
Problemet jag har är att det inte blir nog cirkulation i kylsystemet. Har värme i bilen men mätaren är uppe mot röda hela tiden. Termostaten verkar öppna för mätan sjunker lite och stiger. Kommer ej ut vatten ur lilla slangen i expansions kär underdrift. Undre kylarslang blir ej varm. Har haft lös alla slangar fyllt upp glykol tills det kommer ut. Även handpumpat ut glykol ur varje anslutning.
Det är ny vatten pump , 88 graders termostat, spolat igenom motorn. Varvat motorn, klämt på slangar mm. Klämt ihop slangen till värmepaket i hopp om att trycket går genom kylaren. Testat med korken och utan korken på expansions kärlet.
Tanken som slår mig nu är att det kanske är för stort avstånd mellan pump hjul och gods så det inte orkar cirkulera. Eller har jag missat något med luftningen?
Problemet jag har är att det inte blir nog cirkulation i kylsystemet. Har värme i bilen men mätaren är uppe mot röda hela tiden. Termostaten verkar öppna för mätan sjunker lite och stiger. Kommer ej ut vatten ur lilla slangen i expansions kär underdrift. Undre kylarslang blir ej varm. Har haft lös alla slangar fyllt upp glykol tills det kommer ut. Även handpumpat ut glykol ur varje anslutning.
Det är ny vatten pump , 88 graders termostat, spolat igenom motorn. Varvat motorn, klämt på slangar mm. Klämt ihop slangen till värmepaket i hopp om att trycket går genom kylaren. Testat med korken och utan korken på expansions kärlet.
Tanken som slår mig nu är att det kanske är för stort avstånd mellan pump hjul och gods så det inte orkar cirkulera. Eller har jag missat något med luftningen?
-
axelvic
- Veteran
- Namn: Axel V
- Kör: Granada m.fl.
Re: Vattenpump sierra 2,0 sohc
Om du får värme i kupén och bilen inte kokar kanske det skulle kunna vara att tempgivaren ger fel spänning så att mätaren visar fel? Speciellt om den är bytt, det brukar vara svårt att hitta rätt till de där. Testa att mäta den verkliga temperaturen med hjälp av exempelvis en infraröd termometer.
-
Jnnorr
- Nybörjare
Tanken har slagit mig oxå om temp givaren. Tycker jag borde ha flöde in i expansions kärlet iaf genom lilla slangen. Nu kommer inget dit
-
Jnnorr
- Nybörjare
Får värme i alla slangar nu. Tack för påminnelsen om givaren. Kom på att jag tappade insuget på gamla så beställde ny. Finns 3 olika färger så gissar det skiljer på dom, som vanligt beställde jag säkert fel färg och kastat gamla givaren. Ligger högt på mätaren men gör som den ska kokar ej. Får väl beställa hem alla och testa,
-
axelvic
- Veteran
- Namn: Axel V
- Kör: Granada m.fl.
Toppen! Berätta gärna om det löser sig sen.